سرخط خبرها

توضیحات یک مقام بلندپایه کرد درباره ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه

«ابراهیم برو» درباره جزئیات مذاکرات کردها با وزارت امور خارجه امریکا درباره ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه توضیحاتی ارائه کرد.

میدل ایست نیوز: «ابراهیم برو»، عضو کمیسیون روابط خارجی شورای ملی کردستان، درباره جزئیات طرح ایجاد منطقه امن در شرق سوریه با هماهنگی امریکا و ترکیه توضیحاتی ارائه کرد.

برو که اخیرا به همراه هیئتی از کردها با مقامات وزارت امور خارجه امریکا درباره این طرح دیدار داشته تأکید کرد که امریکایی ها توضیح داده اند که این منطقه امن در منطقه ای که عمق آن بین 4 تا 15 کیلومتر در خاک سوریه است ایجاد می شود.

او گفت که این طرح در سه مرحله اجرا خواهد شد که مرحله اول بین تل ابیض و سری کانیه است و در مرحله دوم و سوم به سمت شرق سری کانیه و غرب تل ابیض به سمت کوبانی پیش می رود.

وی افزود که توافق شد که همه سلاح های سنگین تا فاصله 20 کیلومتری از منطقه بریده شود و نیروهای یگان های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در این منطقه حضور نداشته باشند و گشت های مشترک امریکا و ترکیه در منطقه برگزار شود و ترکیه نیز به نیروهای هوایی ائتلاف بین المللی که در آسمان منطقه پرواز می کند بپیوندد.

برو تأکید کرد که هیچ نیروی خارجی جز برای گشت های دوره ای وارد منطقه نمی شود.

او همچنین گفت که طرح فرانسه برای ایجاد توافق میان کردها و دیگر نیروهای منطقه جهت ایجاد یک نظام محلی از موافقت همه نیروها برخوردار است و امریکا و انگلستان و آلمان هم از آن حمایت می کنند.

برو افزود که هیئت کردی در دیدار با مقامات امریکایی از بازگشت پناهجویان سوریه ای به منطقه امن ابراز نگرانی کرده و افزوده که به شدت نگرانیم که ترکیه 3 میلیون پناهنده سوریه ای را به این منطقه منتقل کند و تأکید کرد که طرف امریکایی گفته که در این باره با ترکیه به توافق رسیده که هیچ پناهجویی مجبور به انتقال به این منطقه نشود.

امریکا و ترکیه در 7 اوت اعلام کردند که به توافقات اولیه درباره برپایی «ستاد عملیات مشترک» برای ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه رسیده اند.

منبع
روداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا