دسته‌بندی نشده

تحریم های ایران، سیاستمداران عراقی را به خود مشغول کرده است

تحریم هایی که از سوی امریکا علیه ایران تحمیل شده است،  و فشارهایی که جهت واداشتن دیگر کشورها برای پایبندی به این تحریم ها اعمال می شود، از جمله چالش های بزرگی خواهد بود که دولت آینده عراق فارغ از آنکه چه کسی ریاست آن را برعهده خواهد گرفت، با آن مواجه خواهد شد.

از لحاظ منطقی هر جریان سیاسی با هر رویکردی مسئول هدایت سکان دولت آتی عراق شود، خود را ناچار خواهد دید که با چالش های سیاسی و اقتصادی ناشی از تحریم های تحمیلی علیه ایران، دست و پنچه نرم کند چرا که عراق روابط سیاسی و اقتصادی گسترده ای با ایران دارد و در مقابل نمی توان از این حقیقت هم چشم پوشید که عراق روابط کلیدی و حساسی با امریکا نیز دارد.

مساله تحریم های ایران موجب ایجاد گفتگوها و مذاکراتی در بین گروه های سیاسی  پیروز در انتخابات و هم چنین جریان های سیاسی حاکم  شد تا  بتوانند بهترین راهکار برای تعامل با این تحریم ها بیابند.

سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق روز چهارشنبه از ایالات متحده امریکا خواست تا عراق را از تحریم های اعمالی خود علیه ایران معاف کند.

گفتنی است الحکیم در انتخابات پارلمانی اخیر توانست 19 کرسی کسب کند و هم اکنون در مذاکرات جهت تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگتر مشارکت دارد و با ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی که در تلاش برای رسیدن به دور دوم نخست وزیری است، مواضع نزدیک تری دراد.

عبادی به عنوان جریان واقع گرا در موضوع تعامل با تحریم های اعمالی امریکا علیه ایران مطرح است. و پیشتر پایبندی خود را به این تحریم ها اعلام کرده بود. این موضع گیری عبادی او را در معرض انتقادات احزاب مخالف که سیاست های نزدیکتری به ایران دارند، قرار داده است.

الحکیم در خطبه های نماز عید مبارک قربان اظهار داشت: ما خطرات عدم پایبندی به تحریم های اعمالی امریکا علیه ایران بر کشورهای مبتنی بر اقتصاد تحصیل دار هم چون عراق را به خوبی می دانیم.

با کمی دقت می توان لهجه واقع بینانه در سخنان سید عمار حکیم را احساس است، چرا که او به خوبی آگاه است آمریکا در عراق نفوذ دارد و توان تاثیر گذرای بر سیاست این کشور را داراست همانطور که ایران در عراق دارای نفوذ و تاثیر است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تلاش می کند تا مواضع امريكا در خصوص سياست تحريم اقتصادي عليه ايران را تلطیف کند و از واشنگتن خواست تا در سیاست محاصره اقتصادی خود علیه ملت ایران تجدید نظر کند و عراق را در این زمینه معاف کند. و در مقابل تاکید کرد: ما سیاست اعمال تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه ملت ها را نمی پذیریم  و اجازه نخواهیم داد منافع کشورمان به مخاطره بیفتد.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق هفته پیش اعلام کرد: بغداد به تمامی تحریم های امیرکا پایبند خواهد بود، اما پس از انتقادات تند و تیز رقبای سیاسی خود به ویژه گروه های شیعی که روابط نزدیکی با ایران دارند، از موضع خود عقب نشست.

شایان ذکر است عراق مجموعه زیادی از کالاها را از ایران وارد می کند؛ این کالاها شامل مواد غذایی، محصولات کشاورزی، اثاثیه منزل، کولر و لوازم یدکی ماشین می شود.

ارزش واردات عراق از ایران  از مارس سال 2017 تا مارس 2018 حدود 6 میلیارد دلار می شود که 15 درصد از واردات عراق در سال 2017 است. دو کشور همچنین قراردادهایی در زمینه انرژی دارند  و حجم مراودات تجاری میان ایران و عراق در سال گذشته به 12 میلیار دلار رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا