اجتماعی

مراسم «هروله طویریج»؛ یکی از عظیم ترین گردهمایی های جهان

هروله طویریح، مراسمی است که هرساله در روز عاشوراء به مناسبت بزرگداشت کربلاء برگزار می شود و تأسیس آن به مراسم های دوران سید صالح قزوینی باز می گردد.

میدل ایست نیوز: «هروله طویریج» یکی از بزرگترین تجمعات انسانی است که همه ساله در ظهر روز دهم محرم به منظور بزرگداشت شهادت امام حسین (ع)، اهل بیت و یارانش در کربلا، برگزار می شود.
خبرگزاری «المعلومه» عراق در این باره نوشته است که این هروله از مجلس سوگواری که در منزل سید «صالح قزوینی» از خاندان معروف اهل علم برگزار می شد، آغاز شد؛ سید قزوینی مقتل امام حسین علیه السلام را در روز عاشورا در منطقه طویریج می خواند و عده زیادی از عزاداران در آن، حضور می یافتند.
منابع تاریخی روایت می کنند در یکی از سال ها، پس از آن که سید قزوینی روضه سرایی درباره مقتل امام حسین را آغاز کرده و به ذکر مصیبت سید الشهداء رسید، گریه و ناله حضار بلند شد، در این میان عزاداران از سید قزوینی درخواست کردند تا به همراه مردم به سمت حرم مطهر امام حسین(ع) حرکت کنند، سید، دعوت مردم را پذیرفته و بر اسب خود سوار شده بود و با قرار گرفتن در صدر این راهپیمایی در کنار مردم به طرف ضریح مقدس امام حسین(ع) روانه شد.
 سید صالح قزوینی( متوفی به سال 1304هجری قمری) فرزند دوم امام سید مهدی حسینی قزوینی، یکی از ستون های نهضت علمی و ادبی شهر «حله» در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری قمری است.
برگزاری این مراسم تا سال 1990 میلادی ادامه یافت، اما با شعله ور شدن انتفاضه مردمی شعبانیه، رژیم بعث عراق برگزاری آن را به شدت ممنوع اعلام کرد. ولی ماموران رژیم با اصرار اهالی این منطقه مبنی بر برگزاری آن، مواجه شدند، در مقابل دستگاه سرکوب رژیم صدام اقدام به دستگیری و اعدام کسانی کرد که در این راهپیمایی حضور یافته بودند.
مراسم بزرگداشت این مراسم با سرنگونی رژیم بعث از سال 2003 میلادی از سر گرفته شد و روز به روز بر حجم آن افزوده شده و گسترش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش ریشه لغوی واژه «طویریج» انگلیسی است زیرا در این شهر که دو جاده موازی و نزدیک به هم وجود داشته که به شهر حله (بابل) منتهی می شود، در دوره اشغال عراق (عصر پادشاهی) برخی از سربازان بریتانیایی هنگام معرفی این دو جاده از کلمات انگلیسی که همین معنا را می رساند، استفاده می کردند ( TWO WAY REACH) مردم محلی نیز با تعریب این عبارت آن را طوریج خطاب کرده و این اسم بر این شهر ماندگار شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا