سیاسی

چرا نتانیاهو نمی خواهد در غزه جنگ دربگیرد؟

روزنامه هاآرتس طی گزارشی نشان داده که با وجود پافشاری لیبرمن بر حمله به غزه، نتانیاهو مشتاقانه درپی رسیدن به توافق با حماس است.

میدل ایست نیوز: روزنامه اسرائیلی «هاآرتس» خبر داد که گزارش‌ها از جلسات هیئت وزرای اسرائیل نشان می‌دهد که موضوعاتی که در این هیئت برسر آنها بحث می‌شود کاملاً با مواضع رسمی دفتر نخست وزیر مغایرت دارد و نتیجه جلسات کاملاً آشکار است: نتانیاهو همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا مانع از درگرفتن جنگی تازه در غزه شود.

نتانیاهو می‌داند درصورت تأخیر در ارسال نیروی نظامی به نوار غزه و آغاز عملیات گسترده زمینی در آن باید هزینه سیاسی بپردازد. اما به گفتۀ این روزنامه این را هم می‌داند که مسئله اصلی در غزه مشکلات فراوان معیشتی مردم است و ارسال تانک و نیروی نظامی راه حل ضعف شدید زیرساخت‌ها در غزه نیست.

در این گزارش آمده که نتانیاهو کاملا آگاه است که حتی اگر نیروهای نظامی اسرائیل بتوانند کل غزه را بگیرند، باز هم کسی را ندارند که اداره غزه را به او بسپارند. دولت فلسطین توانایی انجام این کار را ندارد، مصر علاقه‌ای به این کار ندارد، هیچ جانشینی هم برای حماس در این نوار ساحلی وجود ندارد. به احتمال قوی اسرائیل مجبور خواهد شد بخشی از بودجه خود را صرف تأمین معیشت روزمره 2 میلیون فلسطینی ساکن غزه کند.

حتی اگر حماس در غزه سرنگون شود و همه سران و کارگزارانش به زندان بیفتند، باز همچنان بدنه قدرتمندی در غزه دارد که می‌توانند تا ماه‌ها، اگر نگوییم سال‌ها، به ارتش اسرائیل خسارت وارد کنند.

بر اساس گزارش این روزنامه، همین وضعیت باعث شده که نتانیاهو برای توافق با حماس فرصت بیشتری اختصاص دهد و چند بار آن را تمدید کند.

البته تل آویو مستقیما در مذاکرات با حماس حضور ندارد، اما همه تلاش‌ها و تحرکات دستگاه امنیت مصر و «نیکولای ملادینوف»، فرستاده ویژه سازمان ملل به خاورمیانه، برای مذاکره با حماس را به‌دقت زیر نظر دارد.

این روزنامه افزوده که امروز همه شرکت‌کنندگان در این مذاکرات می‌دانند که اسرائیل راه را برای ورود محموله‌های گازوئیل قطر به غزه باز نگه داشته است. این محموله‌ها سوخت لازم برای نیروگاه برق را تأمین می‌کند و درعمل باعث بهبود وضعیت برق ساکنان غزه در چند هفته اخیر شده است. از این بالاتر، تردیدی نیست که اسرائیل با خرسندی تمام از توافقی که اکنون بر سر آن مذاکرات در حال انجام است و به موجب آن قطر حقوق کارمندان دولتی در غزه را خواهد پرداخت، حمایت خواهد کرد.

این دو موضوع، برق و حقوق کارمندان، برای حماس اهمیت حیاتی دارد و انعطافی که اسرائیل نشان داده خبر از تحولی مهم می‌دهد. دعوت از «محمود عباس» برای حضور فوری در قاهره در روز چهارشنبه (31 اکتبر 2018) نشان می‌دهد که مصری‌ها با وجود شکست چندباره مذاکرات، می‌خواهند بیشتر تلاش کنند.

در گزارش روزنامه هاآرتس آمده که اسرائیل نمی‌خواهد حکومت حماس سرنگون شود. برخی احتمال داده‌اند که این نرمش اسرائیل در مذاکرات، نتیجه دیدار موفقیت‌آمیز وی از عمان در هفته گذشته بوده باشد. برخی نزدیکان نتانیاهو خبر داده‌اند که احتمالاً سفر وی به کشورهای حاشیه خلیج فارس ادامه پیدا کند، هرچند پخش هرروزه تصویر کودکانی فلسطینی‌ای که قربانی حملات راکتی اسرائیل به غزه‌اند ازسوی تلویزیون الجزیره کار را بر اسرائیل دشوار کرده است.

وزارت دفاع پیشتر اعلام کرد که مذاکرات در هفته گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. این وزارتخانه تأکید کرد که جنبش جهاد اسلامی تصمیم گرفت که بر تنش‌ها بیفزاید و در نتیجه اسرائیل ناچار شد با حملات موشکی به آنان پاسخ دهد.

گزارش هاآرتس می‌افزاید که مذاکرات اندکی پس از این حملات ازسر گرفته شد، اما همه نگران افزایش شمار مجروحان و قربانیان اعتراضات در مرز هستند. مصر این هفته طی اقدامی کم‌سابقه هیئتی از نیروهای امنیتی خود را به غزه اعزام کرد تا مانع از به خشونت کشیده شدن تظاهرات شوند.

موضوع شایان توجه دیگر اختلاف همیشگی میان نتانیاهو و افسران بلندپایه با «آویگدور لیبرمن»، وزیر دفاع، است که خواستار «له کردن» حماس است.

«نفتالی بنت»، وزیر آموزش و پرورش، نیز خواستار اقدامی قاطع‌تر در غزه شده است. اما با توجه به نگرانی شدید اسرائیل از خسارت‌های انسانی درصورت حمله مسلحانه، حتی طرفداران اقدام نظامی نیز آن را به‌عنوان آخرین گزینه موجود و البته بدون ورود نیروهای پیاده‌نظام در خاک غزه مطرح می‌کنند.

در سال‌های گذشته، در ارتش اسرائیل درباره اینکه حملات هوایی به تنهایی در توقف حملات موشکی و خمپاره‌ای حماس تأثیرگذار بوده باشد اختلاف درگرفته است. تجربه‌های اسرائیل در سال‌های 1993، 1996، 2006، و سه عملیات میان سال‌های 2008-2014 نشان داد که این حملات اسرائیل کاری از پیش نبرده است، اما گزارش‌ها از هیئت دولت نشان می‌دهد که آنان خود نیز در این باره به اتفاق نظر رسیده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا