اقتصادیسیاسی

سفر وزیرخارجه قطر به عراق؛ دروازه های بغداد به روی قطری ها باز می شود

بسیاری از ناظران سفر هیئت بلندپایه قطری به ریاست وزیر خارجه این کشور به عراق را آغاز روابط گسترده اقتصادی میان دو کشور به خصوص در حوزه نفت و گاز و بنادر می دانند.

میدل ایست نیوز: بغداد روز چهارشنبه گذشته میزبان «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، رئیس هیئت وزیران و وزیر خارجه قطر، و هیئت همراه او بود. بلندپایه‌ترین هیئتی که از زمان تشکیل حکومت جدید عراق به این کشور سفر کرده است.

به گزارش الجزیره، «احمد محجوب»، سخنگوی وزارت خارجه عراق، گفت که مهمان قطری در سفر خود با رئیس جمهور و رئیس دولت و رئیس مجلس عراق دیدار و راه‌های گسترش روابط دو کشور را بررسی و بر حمایت کشورش از حکومت جدید عراق تأکید کرد.

محجوب افزود که این سفر با پیام حمایت از ثبات عراق پس از پیروزی بر تروریسم همراه بود و در آن درباره همکاری دو کشور در توسعه بنادر و تقویت راه‌های آبی مذاکراتی انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق به «الجزیره» گفت که مسائل منطقه‌ای و امنیت خلیج فارس و تحولات بحران سوریه و جنگ یمن و تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران از دیگر محورهای مذاکرات طرفین بوده است.

او افزود که دو کشور مذاکراتی رسمی درباره تشکیل هیئتی مشترک در سطح وزرا داشته‌اند و توافق کرده‌اند که قطر از اصلی‌ترین شرکای عراق در بازسازی و همکاری در حوزه نفت و گاز باشد به‌خصوص که هیئتی اقتصادی نیز با این هیئت قطری همراه بود که با همتایان عراقی خود دیدار کرد.

تجربه‌ها و پروژه‌ها

بسیاری از ناظران این سفر را آغازی بر حضور بیشتر کشور قطر در عراق از راه همکاری‌های گسترده‌تر و پروژه‌های مشترک می‌دانند. به گفته «محمد الکربولی»، نماینده مجلس عراق، این سفر افق‌های سیاسی و اقتصادی مهمی را به روی دو کشور باز می‌کند و می‌تواند نشانه مثبتی از بازگشت عراق به دامان جهان عرب و ایفای نقشی مهم در منطقه باشد.

الکربولی روابط عراق و قطر در سال‌های گذشته را دچار تنش و بی ثباتی خواند و افزود که امروز اوضاع تغییر کرده و دیدار اخیر مقامات بلندپایه قطر می‌تواند کمکی برای تقویت دولت جدید و حمایت از سرمایه‌گذاری و استفاده از تجربه‌های دو کشور باشد.

او افزود که پیش‌تر توافقاتی میان دو کشور امضا شده بود که تنش‌های سابق باعث بی اثر ماندن آنها شده بود، اما در دیدارهایی که با وزرای صنعت و تجارت عراق انجام شد اعلام شد که صندوق سرمایه‌گذاری قطر در عراق بار دیگر فعال می‌شود و این به نظر الکربولی مایه خیر برای هر دو کشور خواهد بود.

«واثق الهاشمی»، رئیس مجموعه عراقی مطالعات استراتژیک، گفت که این سفر نامنتظره نبود و از زمان نخست وزیری «حیدر العبادی» برای آن برنامه‌ریزی شده بود و افزود که این سفر نشان می‌دهد که قطر در پی گسترش روابط خود با عراق از دروازه اقتصاد و سرمایه‌گذاری است.

او تأکید کرد که این سفر خبری خوب برای شهروندان عراقی بوده است، زیرا بسیاری از مردم عراق بر ضرورت تقویت روابط این کشور با کشورهای عربی و کشورهای منطقه و دور ماندن عراق از محوربندی‌های منطقه‌ای تأکید دارند.

به نظر الهاشمی این سفر نشان می‌دهد که روابط بغداد و دوحه با سرعت بسیاری در حال گسترش است، به‌خصوص که این بلندپایه‌ترین هیئت قطری است که تاکنون به عراق سفر کرده است.

او با اشاره به روابط بحرانی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و تحریم قطر ازسوی سه کشور عربستان و امارات و بحرین، افزود که چه‌بسا عراق در آینده نزدیک بتواند در کاهش بحران میان کشورهای حاشیه خلیج فارس نقشی سازنده ایفا کند.

گشایش اقتصادی

بسیاری از تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که عراق از تجارب قطر در نظام اداری و همچنین بخش ورزش استفاده کند، به‌خصوص که قطر خود را برای میزبانی جام جهانی در سال 2022 آماده می‌کند.

پس از چند سال روابط پرتنش عراق با کشورهای عربی در دولت نوری مالکی، از زمان بر سر کار آمدن حیدر العبادی عراق درصدد ترمیم روابط خود با کشورهای عربی برآمد. دولت جدید عراق نیز در برنامه خود تأکید کرده که روند بهبود روابط عراق با کشورهای عربی و کاهش تنش را با سرعت و شدت بیشتر ادامه خواهد داد.

«علاء فهد» کارشناس اقتصادی، مهم‌ترین وجه دیدار رئیس هیئت وزیران قطر از عراق را اقتصاد می‌داند و می‌افزاید که روابط عراق و قطر بیش از هر چیز باعث سرمایه‌گذاری این کشور در حوزه استخراج نفت خواهد شد.

الفهد افزود که عراق می‌خواهد از تجربه شرکت‌های قطری در گسترش میدان‌های گازی خود به‌خصوص میدان گازی عکاز در استان انبار استفاده کند. قطر در نشست حمایت از عراق که در آغاز سال جاری میلادی در کویت برگزار شد حضوری فعال داشت و عراق می‌تواند از این رویکرد قطر برای جذب سرمایه‌های قطری و معافیت از بدهی‌ها استفاده کند.

با اینکه در سفر اخیر هیئت بلندپایه قطری به بغداد تفاهم‌نامه‌ای میان مقامات دو کشور امضا نشد، بسیاری از ناظران این سفر را پیش‌زمینه‌ای برای امضای تفاهمات اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور می‌دانند. قطر با داشتن شرکت‌های مهم و ثروتمند مهندسی می‌تواند سهمی به‌سزا در بازسازی مناطق جنگ‌زده عراق داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا