سیاسی

تکاپوی عبدالمهدی برای تکمیل کابینه در روز چهارشنبه

منابع آگاه خبر داده اند که موضوع پنج وزارتخانه در دولت جدید عراق حل شده و اختلافات بر سر سه وزارتخانه همچنان باقی است.

نکات برگزیده مطلب
  • موضوع تهدید عبدالمهدی به استعفا جدی است و او این مسئله را با چند تن از سران سیاسی عراق تکرار کرده است.
  • اکنون موضوع وزارت‌خانه‌های دفاع و کشور و دادگستری است که باید حل و فصل شود.
  • همچنان ائتلاف «فتح» به ریاست «هادی العامری» بر نامزدی «فالح الفیاض» برای این وزارتخانه پافشاری می‌کند.
  • عبدالمهدی تمایل دارد که روز چهارشنبه همین هفته با نام هشت وزیر پیشنهادی به مجلس برود و بدین ترتیب کابینه خود را تکمیل کند.
  • عادل عبدالمهدی کمیته‌ای برای بررسی و پیگیری اخبار مربوط به فروش وزارتخانه‌ها ازسوی تشکل‌های سیاسی تشکیل داده است.

میدل ایست نیوز: برخی مقام های عراقی اعلام کردند که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر این کشور، با برخی تشکل‌های سیاسی بر سر پنج وزارتخانه دیگر کابینه‌اش به تفاهم رسیده است.

به گزارش «العربی الجدید»، این مقام ها  همچنین تأکید کرده‌اند که موضوع تهدید عبدالمهدی به استعفا جدی است و او این مسئله را با چند تن از سران سیاسی عراق تکرار کرده و افزوده که فضای سیاسی کشور چنان آلوده است که هیچ کس نمی‌تواند در آن درست عمل کند.

در همین راستا یک مقام آگاه در دفتر نخست وزیری به «العربی الجدید» گفت که تکلیف وزارت‌خانه‌های آموزش، آموزش عالی، فرهنگ، امور مهاجران، و برنامه‌ریزی روشن و توافقات لازم درباره آنها انجام شده و اکنون موضوع وزارت‌خانه‌های دفاع و کشور و دادگستری است که باید حل و فصل شود و همچنان ائتلاف «فتح» به ریاست «هادی العامری» بر نامزدی «فالح الفیاض» برای این وزارتخانه پافشاری می‌کند و ائتلاف «سائرون» وابسته به مقتدی صدر همچنان بر مخالفت خود استوار است.

این منبع گفته که عبدالمهدی به وزرای دولتش که سرپرستی وزارتخانه‌های بدون وزیر را بر عهده گرفته‌اند گفته که مانند وزیر اصلی فعالیت کنند و هیچ‌گونه تعویق برنامه‌ها و پروژه‌های این وزارتخانه‌ها پذیرفته نیست.

به گفته این منبع آگاه «عبدالمهدی تمایل دارد که روز چهارشنبه همین هفته با نام هشت وزیر پیشنهادی به مجلس برود و بدین ترتیب کابینه خود را تکمیل کند، و بعید است که همچنان چند وزارتخانه را بدون وزیر نگه دارد».

این گزارش می‌افزاید که مذاکرات برای پایان دادن به اختلافات بر سر این سه وزارتخانه و همچنین برخی نهادهای مستقل و نیز دبیر کل هیئت دولت و معاونان وزارت کشور ادامه دارد.

این منبع آگاه افزوده که درصورتی که اختلافات برطرف نشود و دولت تا پایان ماه جاری میلادی تکمیل نشود احتمال اینکه عبدالمهدی تهدید خود به نخست‌وزیری را عملی کند بالاست.

مجلس عراق قرار بود امروز (دوشنبه) جلسه‌ای داشته باشد که این جلسه «به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص)» به چهارشنبه موکول شد.

هم‌زمان برخی منابع خبر داده‌اند که عادل عبدالمهدی کمیته‌ای برای بررسی و پیگیری اخبار مربوط به فروش وزارتخانه‌ها ازسوی تشکل‌های سیاسی تشکیل داده است. شایعه‌ای که به‌خصوص درباره وزیر دفاع که قرار است ازسوی تشکل‌های سیاسی اهل سنت عراق به نخست وزیر معرفی شود بسیار رواج یافته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا