سیاسی

فعالان مدنی کشورهای میزبان محمد بن سلمان از سفر او استقبال نکرده اند!

سفر ولیعهد عربستان به کشورهای عرب زبان قاره آفریقا نه تنها با استقبال مردم و به ویژه روزنامه نگاران این کشورها همراه نبوده، بلکه موج اعتراضات علیه وی را به همراه داشته است.

میدل ایست نیوز: سیاستمداران و جبهه معارضان مصر نسبت به سفر قریب الوقوع «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی به مصر آن هم پس از شبهات مطرح شده مبنی بر دست داشتن وی در قضیه کشته شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار عربستانی، روی خوش نشان ندادند.

به گزارش «الجزیره» جنبش دموکراتیک مدنی مصر که از گروه های معارض دولت بوده و متشکل از 9 حزب و شخصیت سیاسی شناخته شده است، خشم و نارضایتی شدید خود را نسبت به سفر ولیعهد عربستان به مصر ابراز داشت.

این جنبش در بیانیه ای با عنوان «خوش نیامدی!» گفت که فراموش نکرده که بن سلمان یکی از طراحان اصلی پروژه غارت دو جزیره «تیران و صنافیر» مصر بوده است.

این جنبش همچنین تأکید کرد که سفر ولیعهد سعودی به قاهره برای بهبود وجهه وی پی از کشته شدن خاشقجی و کشف شواهد و ادله ای است که نشان می دهد این کار با دستور شخصی بن سلمان انجام شده است.

همچنین در این راستا ده ها تن از روزنامه نگاران مصری بیانیه را امضا کردند که در آن مخالفت خود با سفر بن سلمان به قاهره را ابراز کردند. آنان در این بیانیه نوشتند که علاوه بر قضیه کشته شدن خاشقجی، جنگ یمن و ارتباط عربستان با اسرائیل، با سفر ولیعهد عربستان را به دلایل بشر دوستانه، حرفه ای و ملی مخالفند. آنها در ادامه بیانیه خود تاکید کردند که جایگاه بن سلمان باید در زندان دادگاه بین المللی باشد.

روزنامه نگاران مصر همچنین سکوت اتحادیه روزنامه نگاران مصری در برابر سفر متهم ردیف اول قتل خاشقجی و نیز تلاش وی برای منحرف کردن اذهان عمومی با سفر به مصر را مورد انتقاد قرار دادند.

اعتراضات مصری ها به سفر بن سلمان دو روز پس از سفر وی به تونس و اعتراضات اتحادیه روزنامه نگاران تونسی به این موضوع انجام شده است. در تونس «عماد الدایمی»، عضو پارلمان تونس خواسته بود که به سفر بن سلمان به تونس واکنش نشان داده شود. وی در حاشیه صحبت های خود در پارلمان تابلویی را در دست داشت که روی آن نوشته بود: «بن سلمان قاتل؛ به تونس خوش نیامدی!».

در الجزایر نیز «عبدالرزاق مقری» رئیس جنبش مدنی مسالمت آمیز الجزایر گفته بود که بن سلمان قصد دارد با سفر به برخی از کشورهای عربی از جمله الجزایر موضوع بازداشت های مخالفان خود و کشته شدن جمال خاشقجی را از افکار عمومی دور کند. وی گفته بود که بن سلمان درصدد است از وضعیت اقتصادی الجزایر سوء استفاده و این کشور را به کشوری تبدیل کند که برای عربستان منافع اقتصادی به همراه داشته باشد.

بن سلمان روز پنجشنبه هفته گذشته اولین سفرهای خارجی خود پس از کشته شدن جمال خاشقجی را آغاز کرد. وی در ابتدا به امارات و سپس به بحرین سفر کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا