اقتصادی

هواپیماهای منطقه آسمان عراق را به آسمان ایران ترجیح می دهند

دیده بان ها نشان می دهند که حجم پروازهای عبوری از آسمان عراق در مقایسه با آسمان ایران بسیار انبوه تر است.

میدل ایست نیوز: اطلاعات دیده بان‌های آنلاین پروازهای عبوری بر فراز کشورهای جهان نشان می‌دهد که سهم ایران از این پروازها به‌شدت کاهش یافته و در عوض سهم عراق در منطقه افزایش یافته است.

این دیده‌بان‌ها نشان می دهند که اکثریت مطلق پروازها از مبدأ کشورهای حاشیه خلیج فارس، به‌خصوص مبدأهای پرتراکمی مانند دبی، دوحه، منامه، برای رفتن به مناطق شمال غرب آسیا و اروپا به جای آسمان ایران از آسمان عراق استفاده می‌کنند.

سال گذشته، با آغاز بحران میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و محاصره اقتصادی قطر از سوی عربستان سعودی و هم‌پیمانانش، اعلام شد که قطر از آسمان ایران برای عبور هواپیماهای خود به مقصد ترکیه و اروپا استفاده می کند و این باعث افزایش شدید پروازهای عبوری از آسمان ایران شد در حدی که اعلام شد در سال 96 حجم پروازهای عبوری از آسمان ایران نسبت به سال قبل از آن 12 درصد رشد داشته است.

این در حالی است که در مدت گذشته، کشور عراق با ارائه پیشنهادهایی به شرکت‌های هواپیمایی منطقه توانست این هواپیماها را به سمت آسمان خود بکشاند.

پیش از این خبرگزاری مهر به نقل از کارشناسان خبر داده بود که مبلغ پیشنهادی عراق یک سوم مبلغی است که ایران برای پروازهای عبور تعیین کرده است و برای شرکت‌های هواپیمایی عبور از آسمان عراق بسیار به‌صرفه‌تر است.

کشورها بابت پروازهای عبوری از آسمان خود هزینه‌هایی از شرکت های هواپیمایی دریافت می‌کنند. این هزینه بر اساس وزن هواپیما و مسافت عبوری هواپیما از آسمان کشورها تعیین می‌شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا