سرخط خبرها

العبادی: پافشاری بر واگذاری وزارت کشور به «فالح الفیاض» عجیب است

نخست وزیر سابق عراق گفت که آنچه او را از دوستان قدیم حزبی اش جدا کرد غلبه دادن منافع ملی بوده است.

میدل ایست نیوز: «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق، در یک مصاحبه تلویزیونی تأکید کرد که به خواست «عادل عبدالمهدی» همچنان ریاست نیروهای حشد الشعبی را بر عهده دارد.

به گزارش الفرات نیوز، العبادی در این مصاحبه تأکید کرد که عبدالمهدی از وی خواسته تا زمان تعیین رئیس جدید به ریاست نیروهای حشد الشعبی ادامه دهد و افزود که تا شش ماه یا کمتر در این مقام خواهد بود.

او در بخش دیگری از گفت وگوی خود تأکید کرد که هرگز برای ماندن در مقام نخست وزیری تلاش نکرده و برای تعیین نخست وزیر پیشنهاد تشکیل کمیته ای را مطرح کرده بوده و افزود که پایان واگذاری نخست وزیر به حزب الدعوه چیزی است که از سال 2010 برای آن نقشه ریخته بودند.

العبادی تأکید کرد که اکثر تشکل های سیاسی ترجیح می دادند که اجرای انتخابات به تعویق بیفتد و اگر خواسته بود می توانست با تعویق برگزاری انتخابات دو سال دیگر نخست وزیر بماند، ضمن اینکه کسانی پیشنهاد کردند که از مواضع ملی خود کوتاه بیایم و به نخست وزیری برگردم اما ما از این دیوارهای فرقه ای گذر کرده ایم.

او افزود که تاریخ درباره دستاوردهای ما در دولت و روابط خارجی و وضعیت اقتصادی در دوره ما داوری خواهد کرد.

العبادی از روند تشکیل دولت عادل عبدالمهدی نیز انتقاد کرد و گفت که اعلام نام وزرا بدون بررسی قبلی آنها و استعلام از هیئت بازپرسی و پاکدستی اشتباه بزرگی است که باید اصلاح شود، ضمن اینکه برخی افراد از بیرون مرزهای عراق مطرح شده اند که ما دربرابر آنها موضع خواهیم گرفت.

او از پافشاری ائتلاف «بناء» بر نامزدی «فالح الفیاض» برای وزارت کشور ابراز تعجب کرد و افزود که علت برکناری الفیاض از مناصب دولتی در زمان نخست وزیری العبادی، اجرای اصل ممنوعیت فعالیت حزبی در پست حکومتی بوده است و افزود که فردی که سمت امنیتی دارد حق ندارد فعالیت هم زمان حزبی داشته باشد.

نخست وزیر سابق عراق همچنین خبر داد که به وی پیشنهاد چند وزارتخانه ازجمله وزارت امور خارجه و همچنین معاونت ریاست جمهوری شده بود اما ترجیح می دهد در دولت کنونی هیچ سمتی نداشته باشد.

او مهم ترین تصمیم‌گیری در دوره نخست وزیری اش را صدور حکم آغاز عملیات آزادسازی فلوجه و موصل با وجود مخالفت های برخی فرماندهان نظامی دانست.

حیدر العبادی همچنین تأکید کرد که آنچه باعث شده از دوستان قدیم حزبی اش فاصله بگیرد قاطعیت در اجرای اصلاحات در راستای منافع ملی کشور بوده است.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا