اقتصادی

اولویت های وزیر نفت جدید عراق

وزیر نفت جدید عراق می کوشد تا سال 2019 تولید نفت عراق را به روزانه 5 میلیون بشکه برساند.

میدل ایست نیوز: بعد از چند سال ناآرامی سیاسی و امنیتی و اقتصادی، عراق در سپتامبر گذشته در قامت دومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ظاهر شد.

روزنامه لوموند در گزارشی نوشت که پس از چهار سال درگیری با تروریست‌های داعش که باعث تخریب گسترده زیرساخت‌های نفتی عراق در مناطق شمالی شد، عراق امروز می‌کوشد که جایگاه اقتصادی خود را بازیابد.

در این گزارش آمده که مأموریت «ثامر الغضبان»، وزیر نفت جدید عراق بهبود زیرساخت‌های نفت و بازسازی ساختار اداری وزارت نفت است که دچار فساد اداری و مالی گسترده شده است.

الغضبان می‌کوشد تا سال 2019 تولید نفت عراق را به روزانه 5 میلیون بشکه برساند و از این مقدار 3.8 میلیون بشکه به صادرات اختصاص یابد.

ثامر الغضبان در اوایل نوامبر به همین روزنامه گفته بود که منافع عراق ایجاب می‌کند که قیمت نفت بالا برود. او تأکید کرده بود که ثبات در قیمت نفت باعث تعادل در بودجه عراق می‌شود که 90 درصد درآمدهای آن منوط به نفت است.

این گزارش افزوده که کاهش قیمت نفت تأثیر مخربی بر اقتصاد عراق دارد که در حال حاضر درگیر تصویب لایحه بودجه 2019 خود با حجم 112 میلیارد دلار و کسری 23 میلیارد دلاری است.

این گزارش افزوده که وزیر نفت جدید عراق برنامه خود برای بستن قراردادهای جدید نفتی با شرکت‌های جهانی را مخفی نمی‌کند.

عراق پس از چند دهه جنگ، اکنون درصدد آغاز عملیات بازسازی شهرهاست. عملیاتی که بر اساس گزارش بانک جهانی 150 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. این گزارش می‌افزاید که با آغاز تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، عراق به فرصتی دست یافته تا صادرات نفت خود را افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، اولویت وزیر نفت جدید عراق بازسازی زیرساخت‌های نفت جنوب و نیز گسترده کردن شبکه صادرات نفت عراق است. یکی از طرح‌ها در این راستا، کشیدن خط لوله نفت به بندر عقبه اردن است.

روز گذشته، در پی تصویب کاهش تولید نفت در نشست اوپک، ثامر الغضبان اعلام کرد که سهم عراق از کاهش تولید نفت، 140هزار بشکه در روز خواهد بود.

 

 

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا