اجتماعی

چرا درصد بی سوادی در عراق افزایش یافته است؟

نماینده کمیسریای حقوق بشر عراق: قانون مبارزه با بیسوادی در از بین بردن این پدیده کارآمد نیست.

میدل ایست نیوز: «کریم حنظل عبدالکریم»، مدیرآموزش و پرورش بصره، در استان بصره که درجنوبی ترین قسمت عراق واقع است، می گوید تعداد شرکت کنندگان در پایگاه های مبارزه با بی سوادی در سال 2018 به میزان یک سوم نسبت به سال 2013 کاهش یافته است.

به گزارش وبگاه خبری المانیتور، عبدالکریم در گفت وگویی مطبوعاتی در 22 نوامبر 2018 اعلام کرد بصره در سال 2013، دارای 339 پایگاه بود که بیش از 39 هزار دانش آموز درآن مشغول به تحصیل بودند که تفاوت بزرگی با امسال دارد که تنها شاهد مشارکت 1200 دانش آموز در 21 پایگاه در استان بودیم.

عبدالکریم، مدیر بخش مبارزه با بی سوادی در آموزش و پرورش بصره در ادامه افزود دلایل این کاهش توقف سیستم پرداخت مزد است که به دانش آموزان در حال تحصیل در پایگاه های مبارزه با بی سوادی تعلق می گرفت و این توافقی بود که با ریزان الشیخ، نماینده سابق مجلس و أنس العزاوی نماینده رسمی سازمان حقوق بشر عراق انجام شده بود.

افزایش شمار آوارگران که عراق در چهار سال گذشته شاهد آن بود یکی از دلایلی است که  به وخامت نسبت بی سوادی در کشور انجامید. چنانکه بیش از سه و نیم ملیون نفر از آوارگان در اردوگاه هایی مستقر شدند که فاقد مدرسه و هر فعالیت آموزشی هستند. هنگامی که آوارگان به مناطق خود در نینوا و صلاح الدین و الانبار بازگشتند تعداد بسیاری از مدارس را ویران شده یافتند چرا که داعش از آنها به عنوان پایگاه هایی برای خود استفاده می کرد. به نوشته این وبگاه خبری بر اساس یک آمارگیری رسمی که از سوی وزارت برنامه ریزی عراق منتشر شده است، درصد بی سوادی در میان جوانان عراقی 8،3 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که برآوردهای نماینده رسمی حقوق بشر در عراق به رقمی بیش از این، 9 درصد، اشاره دارد.

«سلمان الجمیلی»، وزیر برنامه ریزی سابق عراق در مصاحبه ای با وبگاه المانیتور گفت در سال 2017، بر اساس آمارهای رسمی، جوانان 10،5 درصد از جمعیت کل عراق را شامل می شدند که اکنون به 38 ملیون نفر رسیده است. این یعنی این که اکنون تقریبا 450 هزار جوان عراقی بی سواد هستند.

بر اساس گفته «قصی الیاسری»، عضو کمیته آموزش در مجلس نمایندگان عراق که در 14 نوامبر 2018 عنوان شد، درصد بی سوادی در جامعه عراق احتمالا به 50 درصد رسیده است.

یاسری در ادامه تاکید کرد که درصد بی سوادی در جامعه عراق بین 45 تا 50 درصد است که رقم ترسناکی است و می تواند تبعات منفی بسیاری به دنبال داشته باشد.

وی افزود، بیشترین درصد بی سوادی به مناطقی تعلق دارد که تحت سیطره داعش قرار داشتند و شاهد چهار سال آوارگی و مهاجرت بودند. همچنین افزایش درصد فقر در میان آنان منجر به افزایش درصد بی سوادی در این مناطق و به طور کل در عراق شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد میانگین پیوستن به آموزش و ورود به مدارس به کمترین میزان خود در 5 استان عراق رسیده است که شامل استان های جنوبی که فقیرترین استان ها هستند و استان انبار و نینوی می شود. ریزان الشیخ، عضو کمیته کودکان و زنان در مجلس نمایندگان سابق عراق، اعتقاد دارد که این مساله یکی از دلایل افزایش درصد بی سوادی در کشور است. وی در ادامه تاکید کرد بی سوادی در کشور به میزان زیادی در حال گسترش است، به ویژه در میان نسل پس از  سال 2003 که امواج بزرگ مهاجرت و آوارگی را پس از جنگ های فرقه ای در سال 2006 به شکل خطرناکی شاهد بوده است. به گفته وی 10 درصد از کودکان اساسا به مدارس  وارد نشده اند و آنها که رفته اند نیز مدرسه را ترک کرده اند.

به نوشته وبگاه خبری المانیتور بر اساس آماری که این وبگاه از کمیسریای رسمی حقوق بشر در عراق دریافت کرده است 132 هزار دانش آموز فراری از مدارس در تمام استان های عراق وجود دارد.

انس العزاوی، نماینده کمیسریای حقوق بشر گفت: درکمیسریای حقوق بشر به افزایش درصد بی سوادی در کشور اشاره شد و تلاش کردیم یک استراتژی برای ممانعت از آن بیابیم و به حکومت عراق ارائه دهیم.

وی افزود عوامل متعددی در وخامت درصد بی سوادی تاثیرگذار بوده که یکی از آنها کمبود پایگاه های مبارزه با بی سوادی و نیاز عراق به زیرساخت های آموزشی است، این علاوه بر بحران های امنیتی و اقتصادی و اجتماعی است که کشور با آن مواجه بوده است. صرف نظراز این موضوع، دولت های گذشته نقش چندانی در حل این معضل نداشتند.

عراق در سال 1971 قانونی را برای مبارزه با بی سوادی تصویب کرد. در آن زمان این قانون بر اساس آنچه سازمان جهانی یونسکو به آن اشاره می کند منجر به کاهش 20 درصدی بی سوادی تا سال 1987 شد ولی توقف برنامه های آموزش بزرگسالان  از آن تاریخ (1987) منجر به افزایش دوباره درصد بی سوادی به حدود 30 درصد شد. از آنجا که عراق قوانین تصویب شده توسط رژیم گذشته را باطل کرد قانون جدیدی را در همین رابطه در سال 2011 تصویب کرد.

فاتن الحلفی، نماینده رسمی کمیسریای حقوق بشر معتقد است که قانون مبارزه با بی سوادی در از بین بردن این پدیده کارآمد نیست.

وی درادامه اشاره کرد 18 درصد مردم عراق قادر به خواندن و نوشتن نیستند که نیمی از آنها زنان هستند.

در بین سال های 2012 و 2017  1.6 ملیون نفر در زمینه مبارزه با بی سوادی از مراکز آموزشی خاص در عراق فارغ التحصیل شدند و این از افزایش درصد بی سوادان  نشان دارد. همچنین نشان می دهد که مشارکت کنندگان در این مراکز تنها درصدی کمتر از 15% از کل بی سوادان کشور را شامل می شود.

کارشناسان، سیطره داعش بر بخش های وسیعی از خاک عراق درسال 2014 را یکی از دلایل افزایش بی سوادی در کشور می دانند. علاوه بر این کمبود موسسه های  آموزشی و کمبود تخصیص بودجه و کمبود کادرهای آموزشی یکی دیگر از دلایل این اتفاق می دانند.

در نتیجه، عراق، چنانچه در دهه هفتاد و هشتاد انجام داد، بدون اجرای قانون و تشویق گروه هدف با پرداخت حقوق و یافتن فرصت های کاری و مشارکت در برنامه های آموزشی پیشرفته پس از پایان  مشارکتشان در پایگاه های مبارزه با بی سوادی نمی تواند بی سوادی را ریشه کند و یا آن را کاهش دهد.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا