سیاسی

پیشرفت های تازه در مذاکرات صلح یمن

طرف های یمنی در مذاکرات صلح در سوئد توانستند به توافقات تازه ای برسند.

میدل ایست نیوز: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد شورشیان حوثی و نیروهای مسلح وفادار به دولت عبد ربه منصور هادی برای برقراری آتش‌بس در بندر حدیده به توافق رسیده اند.

به گزارش یورونیوز، آقای گوترش که برای شرکت در آخرین روز مذاکرات صلح به سوئد رفته است گفت: «دو طرف بر سر استقرار نیروهای بی‌طرف در حدیده و گشایش یک گذرگاه کمک‌های بشردوستانه توافق کردند.»

نمایندگان شورشیان و دولت یمن پیش از این برای آزادی اسرای جنگی و بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا، پایتخت، به توافق رسیده بودند.

نیروهای وفادار به دولت عبد ربه منصور هادی با حمایت گسترده ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی از تابستان امسال حمله به حدیده را آغاز کردند. با وجود پیشروی‌های اولیه، این نیروها هرگز نتوانستند شورشیان حوثی و متحدانشان در ارتش یمن را از این بندر استراتژیک بیرون برانند.

بندر حدیده در کناره دریای سرخ اصلی‌ترین شریان حیاتی جنبش انصارالله برای دریافت کمک‌های غذایی و بشردوستانه به شمار می‌رود.

انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات صلح یمن، تا یک ماه آینده آغاز شود.

طرفهای شرکت کننده در مذاکرات صلح یمن روز چهارشنبه نیز بر سر بازگشایی فرودگاه صنعا و ادامه صادرات نفت و گاز به توافق رسیده بودند.
مذاکرات صلح یمن که اولین گفتگوها طی دو سال اخیر محسوب می شود قرار است روز پنجشنبه به پایان برسد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا