سیاسی

همکاری «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید» با اسرائیل برای مقابله با ایران و حزب الله

«ژاکی حوکی»، تحلیلگر اسرائیلی نوشت که کشورهای عربی امارات، عربستان و بحرین برای مقابله با ایران و حزب الله از هیچ کمکی به اسرائیل دریغ نمی کنند.

میدل ایست نیوز: تحلیلگر برجسته اسرائیلی گفت: تلاش های تل آویو و نخست وزیر این رژیم برای نجات «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی از تبعات و پیامدهای قتل «جمال خاشقجی» را باید در راستای این دیدگاه اسرائیل بررسی کرد که عربستان را “ذخیره راهبردی” برای خود می دانند.

به گزارش وبگاه خبری العربی الجدید، «ژاکی حوکی»، تحلیلگر امور کشورهای عربی در مقاله خود که در روزنامه معاریو چاپ شد، می نویسد: این تصادفی نیست که «نتانیاهو» طی تماسی تلفنی از «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا می خواهد که پشت بن سلمان را در پی ماجرای قتل خاشقجی، خالی نکند.

وی افزود: اسرائیل به بن سلمان و«محمد بن زاید»، ولیعهد امارات نیاز دارد، محمد بن زاید کسی است که به بن سلمان و بحرینی ها در مقابله با ایران و حزب الله جهت می دهد.

حوکی در عین حال افزود: تضعیف ایران و حزب الله هدف مشترک اسرائیل و کشورهای امارات و عربستان است.

این تحلیلگر اسرائیلی افزود: حکومت عربستان و امارات بر پایه این فرضیه عمل می کنند که همکاری با اسرائیل در مقابله با ایران و حزب الله در راستای تحقق آرزوی اسرائیل در تضعیف آنهاست که موجودیت این رژیم را مورد تهدید قرار می دهند.

وی گفت: بر اساس دیدگاه این کشورها مساله فلسطین می تواند در همین شرایط باقی بماند و دیگر پنهان سازی مساله عادی سازی روابط با اسرائیل از اهمیت کمتری برخوردار است.

ژاکی حوکی تاکید کرد که سخنان «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص همکاری عربستان و بحرین با توطئه های امریکا و اسرائیل برای ضربه زدن به محور مقاومت، کاملا درست است.

وی در ادامه افزود: کشورهای حاشیه خایج فارس که با ایران در تقابل هستند، اسرائیل را رهبر خود می دانند و در زمینه های نظامی، قضایی و دیپلماتیک که علیه ایران و حزب الله انجام می دهند، از هیچ کمکی به اسرائیل دریغ نمی کنند.

تحلیلگر اسرائیلی ادامه داد: سطح همکاری میان اسرائیل و کشورهای عربی عربستان، امارات و بحرین بیش از حد تصور است و حتی معروف ترین کارشناسان امور سیاسی نیز قادر به توصیف میزان و مشخصه های این همکاری دو جانبه نیستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا