سیاسی

پیام عربستان به «بشار اسد» موضوع مذاکرات رؤسای دستگاه های امنیتی سوریه و مصر

منابع آگاه خبر داده اند که در دیدار مقامات امنیتی سوریه و مصر موضوع مشارکت دمشق در نشست آتی اتحادیه عرب بررسی شده است.

میدل ایست نیوز: در اقدامی بی سابقه، «عباس کامل» رئیس دستگاه امنیت مصر در قاهره با «علی مملوک»، عالی ترین مقام امنیتی سوریه، و رئیس «دفتر امنیت ملی» دیدار کرد.

دستگاه امنیت مصر روز یکشنبه با صدور بیانیه ای کوتاه خبر داد که این دیدار در منطقه «کوبری القبه» در قاهره انجام شده و در آن مسائل مشترک از جمله مسائل سیاسی و امنیتی و تلاش ها برای مبارزه با تروریسم بررسی شده است.

این دیدار که گفته شده به دعوت رسمی مقام مصری انجام شده چند روز پس از سفر «عمر البشیر»، رئیس جمهور سودان، به دمشق انجام می شود که جنجال های بسیاری برانگیخت.

«منابع نزدیک به مراکز تصمیم گیری» به «العربی الجدید» گفته اند که در دیدار مملوک نامه هایی مربوط به مسائل منطقه ای میان دو طرف مبادله شده و حضور سوریه در نشست آتی اتحادیه عرب از موضوعات مورد بحث بوده است.

همچنین این منابع خبر داده اند که در این دیدار پیامی ازجانب عربستان سعودی درباره آینده اوضاع سوریه نیز به طرف سوریه ای ابلاغ شده است.

به گفته این منابع ائتلاف چهارجانبه مصر و عربستان و امارات و بحرین در پی گسترش کانال های ارتباطی با سوریه برآمده اند و می خواهند از این طریق نفوذ ایران در سوریه را محدود کنند. این منابع تأکید کرده اند که به زودی شاهد انعطاف بزرگی از جانب عربستان در بحران سوریه خواهیم بود.

این گزارش می افزاید که همه این تحرکات عربستان سعودی را باید در چارچوب اتفاقات سیاسی و منطقه ای دانست که همگی پیامدهای اعلام خبر قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول است.

علی مملوک از مقامات بلندپایه امنیتی در سوریه است که به علت رفتارهای خشونت آمیز با مخالفان سوریه در لیست سیاه تحریم دولت امریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا