اقتصادی

وزیر نفت عراق از برنامه اش برای رساندن توان صادراتی نفت به 6.5 میلیون بشکه خبر داد

وزیر نفت عراق گفت که عراق در حال اجرای پروژه هایی برای تولید 725 میلیون فوت مکعب گاز تا حداکثر چهار سال آینده است.

میدل ایست نیوز: «ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق از اجرای پروژه هایی برای تولید نفت و گاز در عراق خبر داد که می تواند صادرات نفت عراق را به 6.5 میلیون بشکه در روز برساند.

الغضبان روز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه «الصباح» چاپ بغداد تأکید کرد که اصلی ترین چالش وزارت نفت عراق استفاده بهتر از گاز است و افزود که اکنون 50 درصد از گاز استخراج شده با نفت هدر می رود که باید کاری جدی برای آن کرد.

او خبر داد که با وجود همه مشکلات برخی پروژه ها در کوتاه مدت نتیجه خواهد داد و گفت از جمله اخیرا قراردادی در ناصریه بسته شده و به زودی قراردادی برای استخراج روزانه 300 میلیون فوت مکعب گاز در میسان بسته می شود که حداکثر تا سه سال آینده به بهره وری خواهد رسید، ضمن اینکه پروژه موقتی در میدان گازی بن عمر اجرا خواهد شد که 125 میلیون فوت مکعب گاز تولید خواهد کرد. همچنین 300 میلیون فوت مکعب نیز در میدان گازی ارطاوی تولید خواهد شد که در مجموعه 725 میلیون فوت مکعب گاز برای عراق فراهم خواهد کرد.

او افزود که پروژه ای نیز برای نوسازی خطوط نفت و پالایشگاه های بصره اجرا خواهد شد که توان صادرات نفت خام عراق را به 6.5 میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

وزیر نفت عراق تأکید کرد که پروژه استخراج گاز از میدان های بن عمر و ارطاوی به مراحل بسیار پیشرفته رسیده و مذاکرات با دو شرکت عظیم اکسون موبیل و سی ان بی سی تقریبا نهایی شده است.

او تأکید کرد که این پروژه ها در دوره همین دولت یعنی تا چهار سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

او گفت که اکنون در مسیر درست هستیم و به تدریج روند هدر دادن گاز را متوقف خواهیم کرد.

الغضبان همچنین از جدیت وزارت نفت در اجرای پروژه کشیدن خط لوله صادرات نفت به سمت بندر عقبه با گنجایش یک میلیون بشکه خبر داد و گفت که خط لوله جایگزینی نیز به مرزهای ترکیه و عراق کشیده خواهد شد و شبکه خطوط نفت شمال و جنوب به هم وصل خواهد شد و اینگونه عراق توانایی مانور در صادرات نفت را خواهد داشت. او افزود که عراق در حال بررسی طرح هایی برای کشیدن خط لوله هایی در خلیج نیز هست.

وزیر نفت عراق پیشتر خبر داده بود که هیئت وزیران عراق با دریافت وامی به مبلغ 3.6 میلیارد دلار از شرکت ژاپنی جایکا موافقت کرده و افزوده بود که این مبلغ صرف نوسازی و توسعه پالایشگاه نفت بصره خواهد شد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا