سیاسی

بیانیه ائتلاف «اصلاح و سازندگی» در انتقاد از عملکرد رئیس مجلس عراق

در این بیانیه تأکید شده که رأی اعتماد به وزیر آموزش خلاف آیین نامه داخلی مجلس بوده است.

میدل ایست نیوز: هیئت سیاسی ائتلاف اصلاح و سازندگی در نشستی فوق العاده به ریاست «سیدعمار الحکیم» تازه ترین تحولات سیاسی و روند تکمیل کابینه را بررسی کرد.

در بیانیه رسمی ائتلاف اصلاح و سازندگی که پس از این نشست صادر شد از اتفاقاتی که روز دوشنبه در رأی گیری برای وزرای آموزش و دفاع رخ داد به شدت انتقاد و این اتفاقات زیر پا نهادن آشکار آیین نامه داخلی مجلس از سوی رئیس مجلس دانسته شده است.

در این بیانیه تأکید شده که «این اتفاق وضعیتی خطرناک است که ثبات عملکرد مجلس را تهدید می کند و مجلس را در گرو اراده چهره های سیاسی درمی آورد».

بر اساس این بیانیه در آیین نامه داخلی مجلس تصریح شده که شمارش آراء از سوی دبیران مجلس انجام می شود و بعد از آن رئیس مجلس نتیجه رأی گیری را اعلام می کند و نمی توان شمارش چشمی رئیس مجلس را مبنای شمارش آراء درنظر گرفت.

ائتلاف صالح و سازندگی تأکید کرده که این روش مایه نابودی نظام پارلمانی است و این ائتلاف در پی بازگردند هیبت و ابهت مجلس در چارچوب های قانونی است و در این راستا گزینه های متعددی در برابر خود می یابد.

پیش از این «خالد المفرجی»، نماینده مجلس از ائتلاف اصلاح و سازندگی تأکید کرده بود که بسیاری از نمایندگان در اینکه «شیماء الحیالی»، نامزد وزارت آموزش رأی اعتماد گرفته باشد و «فیصل الجرباء» رأی نیاورده باشد تردید دارند و رئیس مجلس صرفا بر اساس شمارش چشمی با وجود شبهه های مطرح شده حکم نهایی را صادر کرده است.

«محمد شاکر»، عضو حزب دموکرات کردستان نیز خواستار تحقیق و تفحص در این باره شد و تأکید کرد که تردید در درستی رأی اعتماد به نامزدهای وزارتخانه ها موضوع  بسیار پرمخاطره ای است و باید درباره آن تحقیق و در صورت لزوم موضوع به دادگاه فدرال ارجاع شود.

او همچنین خواستار ایجاد زیرساخت های لازم برای رأی گیری الکترونیکی نمایندگان برای رفع همه شبهه ها شد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا