سرخط خبرها

تلاش اسرائیل برای جلوگیری از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

اسرائیل تلاش می کند سفر پیش روی وزیر امور خارجه حکومت خودگردان را ناکام بگذارد و اجازه ندهد فلسطین به عضویت کامل سازمان ملل درآید.

میدل ایست نیوز: اسرائیل اعلام کرد که با همکاری ایالات متحده آمریکا مانع از عملی شدن درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل خواهد شد.

به گزارش یورونیوز، هشدار تل‌آویو پس از آن اعلام شد که ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین روز چهارشنبه از تصمیم خود برای سفر به نیویورک و تقدیم درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل خبر داد.

بر اساس قوانین سازمان ملل هرگونه درخواست عضویت کامل باید ابتداء به تایید شورای امنیت برسد و بر این اساس آقای المالکی تصمیم دارد ماه آینده شخصا به نیویورک سفر و در این باره اقدام کند.

درخواست برای عضویت کامل در زمانی مطرح می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده، شورای امنیت سازمان ملل قصد دارد که ۲۲ ژانویه نشستی را با موضوع درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان برگزار کند.

تل‌آویو با عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل مخالف است زیرا آن را گامی دیگر در راه به رسمیت شناخته شدن فلسطین از سوی جامعه بین‌الملل به عنوان یک کشور مستقل می‌داند. بر این اساس دنی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل اعلام کرد که خود را برای مقابله با این درخواست آماده کرده است.

آقای دانون گفت: «فلسطینی‌ها از تروریست‌ها حمایت و خشونت را ترویج می‌کنند و همزمان خواستار تبدیل شدن به یک عضو سازمان ملل هستند.» او رهبران فلسطین را متهم کرد که با سیاستهایی مخرب، مشوق حملات تروریستی اخیر بوده‌اند.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل همچنین هشدار داد که با همکاری امریکا هرگونه درخواست عضویت کامل فلسطینیان در شورای امنیت وتو خواهد شد. از نظر بسیاری از دیپلماتها این یک پیش‌بینی نزدیک به واقعیت است بویژه که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با افزایش حمایتها از اسرائیل، موضع بسیار سختی در مقابل فلسطینی‌ها اتخاذ کرده و با انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس در ۱۴ می سال ۲۰۱۸ میلادی (۲۴ اردیبهشت) در راه به رسمیت شناخته شدن حاکمیت فلسطین بر بیت‌المقدس شرقی نیز چالش جدیدی به وجود آورده است.

عزم تشکیلات خودگردان فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل پس از آن جدی شد که دو حامی مهم فلسطینیان یعنی آفریقای جنوبی و اندونزی به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت نیز صاحب کرسی شدند.

تاکنون ۱۳۷ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل به نوعی فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

فلسطین در سال ۲۰۱۲ میلادی و در پی تصمیم اتخاذ شده در مجمع عمومی سازمان ملل با کسب ۱۳۸ رای موافق در مقابل ۹ رای مخالف و ۴۱ رای ممتنع توانست جایگاه خود را از «نهاد ناظر» به «کشور ناظر غیرعضو» ارتقاء دهد. اگرچه در آن زمان نیز امریکا با این ارتقای موقعیت مخالف بود و به آن رای منفی داد، اما در نهایت عدم امکان استفاده از حق وتو در مجمع عمومی، راه را برای کسب این جایگاه برای فلسطینیان هموار کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا