سیاسی

استعفای وزیر آموزش عراق به علت افشای عضویت برادرش در داعش

با انتشار ویدیویی که نشان می دهد برادر وزیر آموزش عضو داعش است، او با صدور نامه ای سرگشاده استعفای خود را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: درپی انتشار ویدیویی که از عضویت برادر وزیر آموزش عراق در گروه تروریستی داعش خبر می داد، «شیماء الحیالی»، وزیر آموزش عراق، طی نامه ای سرگشاده ضمن اعلام استعفای خود از «همه تروریست ها» اعلام برائت کرد.

در این نامه که شنبه شب در شبکه های اجتماعی منتشر شد، الحیالی تأکید کرده که یک زن مستقل عراقی است که هیچ گاه عضو هیچ حزب یا تشکل سیاسی نبوده و با توجه به سوابق آکادمیکش در دانشگاه موصل از سوی ائتلاف بناء، به ریاست «هادی العامری» برای وزارت آموزش معرفی شده است.

او در توضیح ویدیوی منتشرشده تأکید کرد که تروریست های داعش با تهدید و ارعاب برادرش را مجبور به همکاری با خود کرده اند و او «پیش و پس از پیروزی بر داعش» در بخش اداری داعش فعالیت می کند.

وی افزود که برادرش فقط در بخش اداری فعال است و مطلقا سلاح به دست نگرفته و این وضعیتی است که ده ها هزار تن از مردم موصل و دیگر شهرهای عراق بدان دچار شدند.

او در پایان این نامه گفته که استعفای خود را در اختیار نخست وزیر قرار می دهد تا اگر برای نخست وزیر ثابت شد که وی ارتباطی با تروریست ها داشته و دارد او را برکنار کند.

الحیالی همچنین دربرابر خداوند و ملت عراق از همه تروریست ها و جنایتکارانی که دستشان به خون ملت آلوده است اعلام برائت کرد.

شیماء الحیالی نامزد ائتلاف «بناء»، به ریاست «هادی العامری»، برای وزارت آموزش بوده است. بسیاری از فعالان سیاسی الحیالی را از چهره های نزدیک به «خمیس الخنجر»، کارپرداز پسران صدام حسین و سرمایه دار بزرگ عراقی و از حامیان اصلی پروژه حزب بعث پس از سقوط رژیم بعثی، می دانند. خمیس الخنجر و ائتلاف وابسته به وی بخشی از ائتلاف بناء به رهبری هادی العامری هستند.

«مشعان الجبوری»، نماینده سابق مجلس عراق، که از مخالفان سرسخت دارودسته خمیس الخنجر است، با انتشار ویدئویی اعلام کرد که برادر شیماء الحیالی، فردی موسوم به لیث خلیل نجم پیشتر مدیر اداره آب استان نینوا بوده که در سال 2014 از سمت خود اخراج شده و به داعش پیوسته است.

الحیالی در 24 دسامبر از مجلس عراق رأی اعتماد گرفت. رأی اعتمادی که با حرف و حدیث های بسیاری همراه شد و ائتلاف «اصلاح و سازندگی» رسما به آن اعتراض کرد و درستی شمارش آرا را مورد تردید قرار داد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا