سیاسی

امریکا در تکاپو برای مهار آسیب های تصمیم ناگهانی «ترامپ» درباره خروج از سوریه

چند مقام آگاه خبر داده اند که نشست آتی اعضای ائتلاف بین المللی ضد داعش به جلسه ای برای کاهش خطرات ناشی از تصمیم «ترامپ» تبدیل خواهد شد.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع به «رویترز» خبر دادند که نشست معمول کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش به جلسه ای برای کاهش خطرات ناشی از تصمیم رئیس جمهوری امریکا برای خروج نیروهای نظامی امریکایی از سوریه تبدیل خواهد شد.

به گزارش رویترز، تصمیم ترامپ درباره خروج نیروهای امریکایی از سوریه  بر دستور جلسه این نشست که قرار است در هفتم ماه جاری میلادی در واشنگتن و با حضور نمایندگان 79 کشور عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش تشکیل شود سایه انداخته است.

یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه امریکا طی اظهاراتی که نه چندان صریح روز جمعه به خبرنگاران گفت که امریکا زمان بندی مشخصی برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه تعیین نکرده و سپس گفت که این نیروها قرار نیست تا زمانی نامعلوم در سوریه بمانند.

یک مقام بلندپایه دیگر در وزارت امور خارجه امریکا نیز هدف اصلی سفر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا، به کشورهای منطقه را که قرار است هفته آینده انجام شود رساندن این پیام اعلام کرد که «امریکا قرار نیست از خاورمیانه خارج شود».

سه منبع مطلع به «رویترز» گفته اند که دولت ترامپ همچنان برای کاهش و مهار پیامدهای تصمیم دونالد ترامپ درباره خروج نیروهای امریکایی از سوریه تلاش می کند.

یک مشاور بلندپایه در وزارت دفاع امریکا گفت که کنفرانس پیش روی اعضای ائتلاف بین المللی ضد داعش در راستای تلاش ها برای «مهار آسیبت ها»ی ناشی از تصمیم ناگهانی ترامپ و توضیح به اعضای این ائتلاف درباره اینکه «اتفاق تازه ای» نیفتاده برگزار خواهد شد.

این مشاور که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که «تصمیم ترامپ یکجانبه و عجولانه بود» و باعث خشم و سرخوردگی بسیاری از فرماندهان نظامی امریکایی و اعضای ائتلاف مزبور شد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز که نخواست نامش فاش شود در گفت وگو با «رویترز» تأکید کرد که این کنفرانس از پیش برنامه ریزی شده بود و درباره دستور کار آن گفت که هنوز اقدامات لازم برای تعیین دستور جلسه ادامه دارد.

یک منبع مطلع دیگر تأکید کرد که تصمیم ترامپ باعث تردید مقامات برخی کشورهای عضو ائتلاف در شرکت در این کنفرانس شده است. به گفته این منبع آگاه امریکایی ها «تلاش می کنند معضل سخنان ترامپ را حل کنند و این کار ساده ای نیست».

برخی کارشناسان نقشه ریزی نظامی در وزارت دفاع امریکا نیز به «رویترز» گفته اند که موضوع خروج نیروهای امریکایی ممکن است چند ماه طول بکشد زیرا باید پیش از آن نیروهای مورد حمایت امریکا بتوانند ضربه های کاری به گروه تروریستی داعش بزنند در حدی که دیگر کسی بابت وجود داعش احساس خطر نکند.

یک مقام مطلع از سیر مذاکرات در این باره گفت که یکی از پیشنهادهای مطرح آن است که این خروج نیروها طی زمانی 120 روزه انجام شود.

دو منبع مطلع دیگر نیز از سیر این مذاکرات اطلاع دارند تأکید کردند که خروج کامل نیروهای امریکایی دست کم تا پایان 2019 طول خواهد کشید.

یک مشاور در پنتاگون نیز که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد: «حتی اگر بخواهند هم نمی توانند در چهار ماه از سوریه خارج شوند».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، روز 19 دسامبر با انتشار توئیتی تأکید کرد که نیروهای سوریه ای «حالا بازخواهند گشت». چند روز بعد در توئیتی دیگر نوشت که خروج این نیروها «آهسته و کاملا هماهنگ شده» خواهد بود. هفته گذشته، در توئیت سومی در این باره گفت که خروج نیروهای امریکایی از سوریه مدتی طول خواهد کشید.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا