سرخط خبرها

وزیر امور خارجه امریکا: در سوریه به حمایت از کردها متعهد هستیم

پمپئو گفت که کشورش از کردهای سوریه در برابر تعرضات احتمالی ارتش ترکیه دفاع خواهد کرد. او گفت ایالات متحده به حمایت از اقلیت‌های قومی و مذهبی در سوریه ادامه خواهد داد.

میدل ایست نیوز: مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، تصریح کرد که کشورش در برابر ترکیه به حمایت از کردهای سوریه ادامه خواهد داد.

مایک پمپئو شامگاه پنجشنبه (سوم ژانویه) به پایگاه خبری محافظه‌کار “نیوزمکس” گفت که ایالات متحده به حمایت از اقلیت‌های قومی و مذهبی در سوریه ادامه می‌دهد و اجازه نمی‌دهد “ترک‌ها به کشتار کردها دست بزنند”. او تأکید کرد که کشورش پس از خروج نیروهای امریکایی از سوریه نیز به این تعهدات پای‌بند است.

دونالد ترامپ، در روزهای پیش از کریسمس، به طور غیرمنتظره از خروج نیروهای امریکایی در آینده‌ای نزدیک از سوریه سخن گفت. او در توجیه این اقدام گفت که نبرد با جهادگران “دولت اسلامی” (داعش) در سوریه پایان یافته است.

با اظهارات ترامپ این گمان قوت گرفته بود که او قصد دارد هرچه زودتر نیروهای کشورش را از سوریه خارج کند، اما او پس از آن گفت که هرگز برای این امر “یک بازه زمانی مشخص” تعیین نکرده است.

رئیس‌جمهور ایالات متحده دوشنبه گذشته (اول ژانویه) تصریح کرد: «ما خارج خواهیم شد، و به‌شکلی سنجیده خارج خواهیم شد. من هرگز نگفته‌ام که همین فردا خارج می‌شویم».

دیپلمات‌ها و کارشناسان در کشورهای گوناگون نسبت به عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از سوریه هشدار دادند و گفتند این عمل نه تنها به تقویت نیروهای شبه‌نظامی افراطی و تروریستی مانند “داعش” کمک می‌کند، بلکه میدان را در اختیار ایران و روسیه قرار می‌دهد.

ناظران سیاسی نسبت به سرنوشت کردهای سوریه نیز ابراز نگرانی می‌کنند. آنها با حمایت ارتش امریکا مهمترین نیروی مقاومت در برابر داعش را در شمال سوریه تشکیل دادند.

کردها که امروزه به نیرویی قابل توجه در شمال سوریه بدل شده‌اند، به شکل جدی از جانب ترکیه تهدید می‌شوند، تا آنجا که خود را به آشتی با رژیم بشار اسد ناچار می‌بینند.

اکنون چند هفته است که رجب طیب اردوغان از آمادگی ارتش ترکیه برای حمله به کردهای سوریه سخن می‌گوید.

در جنگ داخلی سوریه ارتش امریکا از “یگان‌های مدافع خلق” در مبارزه با جهادگران حمایت کردند. این درحالیست که ترکیه شبه‌نظامیان کرد را همدست “حزب کارگران کردستان” (پ‌ک‌ک) می‌داند که در ترکیه گروهی تروریستی و غیرقانونی شناخته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا