سرخط خبرها

رایزنی مصر و تونس برای حضور سوریه در نشست سران کشورهای عربی در تونس

وزیر امور خارجه تونس برای مذاکره با مقامات مصری در خصوص امکان حضور بشار اسد در نشست سران کشورهای عربی که در ماه مارس در تونس برگزار خواهد شد، به قاهره سفر کرده است.

میدل ایست نیوز: تلاش ها برای حضور «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه در نشست سران کشورهای عربی که در ماه مارس به میزبانی تونس برگزار خواهد شد، ادامه دارد. این اقدام به نوبه خود گام ها برای عادی سازی روابط با دولت سوریه را هم شتاب خواهد بخشید.

در همین راستا، «خمیس الجهیناوی»، وزیر امرو خارجه تونس دیدارهای متعددی را با مقامات مصری و در راس آنها با «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر ترتیب داده است. الجهیناوی همچنین قرار است سفر خود به مصر را با دیدار «عبدالفتاح سیسی»، رئیس جمهور مصر و «عباس کامل»، رئیس سرویس اطلاعاتی این کشور به پایان ببرد.

منابع دیپلماتیک مصری در گفت‌وگو با پایگاه خبری العربی الجدید تصریح کرد که سفر وزیر امور خارجه تونس به قاهره در راستای درخواست مصر برای حل و فصل پرونده مشارکت دولت بشار اسد در سی امین دوره نشست سران کشورهای عربی و بررسی ساز و کارهای اجرای آن در صورت توافق کشورهای عربی، انجام گرفته است.

به گفته این منابع، وزیر امور خارجه و رئیس سرویس اطلاعاتی مصر قرار است نشست های جداگانه ای را با وزیر امور خارجه تونس برای در جریان گذاشتن وی از رایزنی های عربی که توسط قاهره انجام می گیرد، برگزار کنند.

این در حالی است که برخی از روزنامه ها، خبری هایی را در طی روزهای گذشته منتشر کرده اند که نشست اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائمی، امروز یکشنبه در خصوص این پرونده و عادی سازی روابط با دولت بشار اسد به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت، اما منابع آگاه به العربی الجدید گفته اند که این موضوع به احتمال زیاد در نشست بعد اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه بررسی خواهد شد.

از سوی دیگر منبعی آگاه از وزارت خارجه مصر تاکید کرد که رایزنی های صورت گرفته به رهبری مصر برای امکان حضور سوریه در این نشست، مرهون تعهدات و مواضع دولت این کشور در رابطه با پایان دادن به نفوذ ایران در سوریه و ارائه تضمین های مشخص در این چارچوب است.

این منبع در ادامه گفت: در صورت موافقت بشار اسد با خواسته های ارائه شده از سوی کشورهای عربی ، بلافاصله همه پایتخت های عربی برای برقراری روابط با اسد اعلام آمادگی خواهند کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا