سرخط خبرها

واکنش ها به برافراشته شدن پرچم کردستان در کرکوک

استاندار کرکوک با صدور بیانیه ای تأکید کرد که هر اتفاقی بیفتد مسئولیت آن متوجه دست اندارکاران این اقدام است.

میدل ایست نیوز: حزب اتحادیه میهنی کردستان شاخه کرکوک طی اقدامی بی سابقه پس از همه پرسی ناکام استقلال کردستان پرچم اقلیم کردستان را بر فراز ساختمان خود در کرکوک برافراشت.

«غفور صالح» مسئول شاخه کرکوک حزب اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد که برافراشتن این پرچم در کنار پرچم عراق تصمیم دفتر سیاسی حزب و با موافقت نیروهای عراقی بوده است.

پس از برگزاری همه پرسی ناکام استقلال کردستان عراق در سال 2017، نیروهای ارتش عراق با ورود به کرکوک نیروهای پیشمرگ را از این شهر بیرون انداختند و پس از آن برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در کرکوک ممنوع شد.

استاندار کرکوک در واکنش به این اقدام با صدور بیانیه ای از مردم کرکوک خواست که به زیاده خواهی های سیاسی که هیچ توجهی به امنیت و خدمت رسانی به مردم و ثبات شهر ندارد کشیده نشوند.

در این بیانیه که امروز (چهارشنبه) منتشر شده از دست اندرکاران این اقدام خواسته شده که برای حفظ امنیت شهر به آن پایان دهند و افزوده شده که مسئولیت هر اتفاق بعدی متوجه خود آنان است.

«راکان سعید الجبوری» از دستگاه های امنیتی کرکوک خواست که وضعیت را «به حالت قبل» برگردانند و چنین اقدامی را خلاف قانون و مصوبات الزام آور هیئت وزیران و دیوان عدالت اداری عراق دانست.

در این بیانیه تأکید شده که این اقدام باعث تشویق به تروریسم و به آشوب کشیدن شهر می شود و از فرمانده کل نیروهای مسلح خواسته شده که فوراٌ برای پایان دادن به این وضعیت اقدام کند.

استاندار کرکوک از دولت مرکزی عراق خواسته که نیروهای نظامی تازه ای از ارتش عراق برای بستن راه به روی هر کسی که سودای برهم زدن ثبات و امنیت کرکوک دارد به این منطقه اعزام کند.

همزمان سازمان بدر شاخه شمال عراق نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و تأکید کرد که اگر کسانی بخواهند بار دیگر به سمت آشوب کشیده شوند بار دیگر دولت است که وارد عمل می شود و امنیت را برقرار می کند.

«محمدمهدی البیاتی» با صدور بیانیه ای تأکید کرد که سازمان بدر به دقت تحولات کرکوک را زیر نظر دارد و خطاب به حزب اتحادیه میهنی گفت: «امیدواریم از آنچه سال گذشته اتفاق افتاد درس گرفته باشید و فرصت نشست پشت میز مذاکره با اعراب و ترکمانان کرکوک را از دست ندهید».

پیش از این حزب اتحادیه میهنی کردستان برخی گروه ها در کرکوک را به تلاش برای عربی سازی آن متهم کرده بود.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا