سیاسی

ورود «ظریف» به ماجرای انتخاب وزیر کشور عراق

یک مقام آگاه خبر داد که ظریف در دیدارهای خود با سران سیاسی عراق طرحی برای حل اختلافات بر سر نامزد وزارت کشور پیشنهاد کرده است.

میدل ایست نیوز: یک مقام سیاسی در عراق خبر داد که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که به عراق سفر کرده پیشنهادهایی برای حل مشکل تکمیل کابینه عراق و نزدیک کردن دیدگاه ها میان دو ائتلاف اصلی سیاسی کشور، یعنی ائتلاف «اصلاح و سازندگی» و ائتلاف «البناء»، مطرح کرده است.

این مقام سیاسی که روند این مذاکرات مطلع است به «العربی الجدید» گفته که در پی دخالت ظریف در ماجرا، موضوع وزارت کشور عراق که گره اصلی مشکل تکمیل کابینه است رو به حل است و البناء هفته آینده نامزدهای خود را به ائتلاف اصلاح اعلام خواهد کرد و توافق شده که نام «فالح الفیاض» در میان نامزدهای جدید نباشد.

این مقام سیاسی تأکید کرده که ظریف برای توافق ائتلاف های سیاسی عراق جهت حل مشکل نامزد وزارت کشور وارد عمل شده و برای «رفع اختلافات میان ائتلاف اصلاح و البناء به منظور اصلاح روند سیاسی کشور و ادامه یافتن توفیقات آن» تلاش کرده است.

این منبع گفته که تلاش ظریف بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد هرچند ممکن است حل رسیدن به توافق میان این دو تشکل سیاسی اندکی طول بکشد.

ظریف در اولین روز سفر خود به عراق با سران ائتلاف اصلاح و سازندگی و در روز دوم سفر خود با سران ائتلاف البناء دیدار کرد.

او صبح امروز در سومین روز سفر خود به عراق عازم اربیل شد. ظریف قرار است پس از اربیل به نجف اشرف و کربلا نیز سفر کند.

پافشاری ائتلاف البناء بر تعیین فالح الفیاض برای وزارت کشور و مخالفت ائتلاف اصلاح و سازندگی با این انتخاب تاکنون به مانع اصلی در روند تکمیل کابینه عراق تبدیل شده است. در این مدت چهار بار ائتلاف اصلاح و سازندگی با خودداری از حضور در جلسه پارلمان این جلسه را از حد نصاب انداخته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا