سرخط خبرها

وزیر امور خارجه عراق: از ایجاد اتحادیه گمرکی یکپارچه میان کشورهای عربی استقبال می کینم

«محمد علی الحکیم»، وزیر امور خارجه عراق که برای شرکت در نشست اقتصادی سران کشورهای عربی به لبنان سفر کرده است، از عدم حضور سوریه و لیبی در این نشست ابراز تاسف کرد.

میدل ایست نیوز: «محمد علی الحکیم»، وزیر امور خارجه عراق از موافقت بغداد برای ایجاد اتحادیه گمرکی یکپارچه میان کشورهای عربی خبر داد و از عدم حضور سوریه و لیبی در نشست اقتصادی عربی که روز یکشنبه این هفته در بیروت برگزار خواهد شد، ابراز تاسف کرد.

به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، الحکیم در گفت‌وگویی مطبوعاتی با بیان اینکه عراق در نشست بیروت به صورت گسترده و فعال مشارکت خواهد کرد، افزود: عراق از ایجاد اتحادیه گمرکی یکپارچه میان کشورهای عربی، لغو روادید تجار، ساخت راه آهن میان کشورهای عربی، تشویق به تجارت فیمابین و دریایی و ارتباط برقی استقبال می کند و آن را به سود همگان می داند.

وزیر امور خارجه عراق با ابراز تاسف از عدم حضور سوریه در نشست بیروت، گفت: مشارکت سوریه با تصمیم اتحادیه عرب به حالت تعلیق در آمد و ما هم اکنون برای بازگرداندن دمشق به اتحادیه عرب با تصمیم کشورهای عربی تلاش می کنیم و در همین راستا تماس های دوطرفه، سه طرفه و چهار طرفه در جریان است.

وی در خصوص عدم حضور لیبی در این نشست گفت:« این امر به روابط دوجانبه لیبی و لبنان باز می گردد و ارتباطی با موضع عربی ندارد و عدم حضور این کشور در نهایت بر تصمیمات نشست اقتصادی تاثیری نخواهد گذاشت.»

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق در رابطه با قربانیان تروریسم که در این نشست بررسی خواهد شد، گفت: تروریسم مساله ای عمومی است که اکثر کشورهای عربی با آن دست و پنجه نرم می کنند و در این نشست بر لزوم تبادل اطلاعات امنیتی در خصوص تحرکات تروریسم ها تاکید خواهد شد.

الحکیم در پایان با اعلام اینکه عراق علاقه‌مند است روابط خود را با مصر به عنوان کشور مهم عربی گسترش دهد، عنوان کرد: در جریان نشست مذکور با «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر دیدار و در خصوص مسائل مختلف از جمله مسائل مشترک فیمابین و از سر گیری فعالیت کمیسیون عراق-مصر در آینده نزدیک به بجث و تبادل نظر خواهد پرداخت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا