سرخط خبرها

«مک گورک»: مناطق تحت کنترل ترکیه در سوریه، به لانه های القاعده «تبدیل» خواهد شد

«مک گورک» با انتشار مقاله ای تأکید کرد که ترامپ بدون مشورت و بدون برآورد خطرات چنین تصمیمی گرفته است.

میدل ایست نیوز: «برت مک گورک» نماینده مستعفی ایالات متحده در ائتلاف بین المللی ضد داعش، با انتشار مقاله ای بار دیگر از تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه انتقاد کرد.

او در مقاله ای که در «واشنگتن پست» منتشر کرد تأکید کرد که این تصمیم ترامپ «بدون مشاوره با متحدان امریکا یا اعضای کنگره و بدون هیچ برآوردی درباره خطرات یا تحلیل واقعیت ها گرفته شده است».

به گفته مک گورک این تصمیم باعث «شکل گیری دوباره داعش و دشمنانی تازه برای امریکا» می شود.

او درباره چگونگی این تصمیم گیری گفت که در 17 دسامبر در بغداد بوده که وزیر امور خارجه امریکا در تماسی تلفنی با وی از «تغییر نامنتظره» استراتژی واشنگتن خبر می دهد و به وی می گوید: «ترامپ بعد از مذاکره ای تلفنی با رئیس جمهور ترکیه پیروزی بر داعش را اعلام خواهد کرد و دستور خروج نیروهای ما از سوریه را خواهد داد».

مگ گورک تأکید کرد که نه پیروزی بر داعش حرف درستی است نه مشارکت مالی عربستان در بازسازی سوریه و افزود که ترامپ فقط سخن «رجب طیب اردوغان» را پذیرفته بود که گفته بود ترکیه جنگ با داعش را عهده دار می شود.

او در این مقاله نوشته که ترکیه توانایی نظامی انجام چنین عملیاتی را ندارد و «شریکی قابل اعتماد در سوریه» نیست و مناطقی که تحت کنترل سوریه است به تدریج به لانه های القاعده تبدیل خواهد شد.

تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه به استعفای مگ گورک از مقام خود انجامید. رئیس جمهور امریکا در واکنش به این استعفا آن را اقدامی تصنعی خواند و گفت که اصلا نمی داند مگ گورک کیست و چیز زیادی از دوره مأموریت وی نمانده بوده است.

منبع
واشنگتن پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا