سرخط خبرها

توافق امریکا و ترکیه درباره «منطقه امن»

منابع آگاه گفته اند که امریکا در پی در اختیار نگه داشتن منطقه استراتژیک «تنف» است.

میدل ایست نیوز: منابع دیپلماتیک غربی خبر دادند که واشنگتن و آنکارا درباره مقدمات مربوط به ایجاد «منطقه امن» در شمال شرق سوریه پس از خروج نیروهای امریکایی از آنجا توافق کرده اند ضمن اینکه امریکا همچنان می خواهد منطقه «تنف» را در کنترل خود داشته باشد.

روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از منابع آگاه غربی خبر داد که توافق دو کشور شامل ایجاد منطقه امن برای حمایت از امنیت ملی ترکیه می شود و این منطقه به وسعت 20 در 32 کیلومتر در خاک سوریه ایجاد می شود که در آن هیچ پایگاه نظامی امریکایی وجود نخواهد داشت و «یگان های مدافع خلق» کردی سلاح های سنگین خود را تحویل خواهند داد.

آنکارا در پی بیرون انداختن 7 هزار سرباز «یگان های مدافع خلق» به خارج از این منطقه و نشاندن نیروهای پیشمرگ از کردستان عراق و نیز عشایر عرب منطقه ای به جای آنهاست.

این منابع افزوده اند که ایجاد منطقه پرواز ممنوع و ورود ترکیه به خاک سوریه و حمایت از کردها مسائلی است که همچنان مذاکرات درباره آنها ادامه دارد و احتمالا در نشست وزرای خارجه امریکا و ترکیه در حاشیه کنفرانس وزرای خارجه ائتلاف بین المللی ضد داعش که قرار است فردا (دوشنبه) برگزار شود، این موضوعات فیصله خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، امریکا همچنان خواستار آن است که کنترل منطقه استراتژیک مرزی «تنف» را در اختیار داشته باشد تا «بتواند نفوذ ایران در سوریه را مهار کند».

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا