سرخط خبرها

«ایاد علاوی»: درباره ماندن یا نماندن نیروهای خارجی دولت و مجلس باید تصمیم بگیرند

رئیس ائتلاف الوطنیه از کشورهای منطقه «در رأس آنها ایران» خواست که در امور داخلی عراق دخالت نکنند.

میدل ایست نیوز: «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف الوطنیه با صدور بیانیه ای تأکید کرد که تصمیم گیری درباره بقا یا عدم بقای نیروهای خارجی در عراق بر عهده هیئت وزیران و مجلس نمایندگان است.

او در این بیانیه که روز سه شنبه منتشر شده تأکید کرد که عراق با کمک نیروهای ائتلاف ضد تروریسم به رهبری امریکا که پا به پای نیروهای مسلح و رزمندگان حشد جنگیدند توانست در جنگ با داعش پیروز شود و امروز هیئت وزیران و مجلس نمایندگان اند ه باید درباره ماندن یا نماندن این نیروها در عراق تصمیم بگیرند.

او گفت: «اگر تصمیم دولت و مجلس ماندن این نیروها باشد باید این حضور در چارچوب توافق نامه ای روشن که در آن استقلال عراق تضمین شود باشد و اگر تصمیم نماندن این نیروها باشد باید این نیروها خراج شوند و الا نیروهای مداخله گر شمرده می شوند».

علاوی تأکید کرد که تصمیم در این باره باید بر اساس داده ها و برآوردها از توانایی های نیروهای حکومتی در حفظ امنیت و ثبات و نابودی تروریسم و افراط گرایی باشد.

او در بیانیه خود تأکید کرد: «بارها گفته ایم که نزاع جاری در عراق نزاع کشورهای منطقه و جهان از حساب ملت صبور و زخمدیده عراق است و این مطلقا پذیرفتنی نیست».

رئیس ائتلاف الوطنیه افزود: «نمی خواهیم عراق مرکز تجاوز به هر کشور دیگری باشد، ضمن اینکه کشورهای منطقه ای و در رأس آنها ایران نباید در امور داخلی عراق دخالت کند چون این دخالت ها به ضرر عراق تمام می شود».

او در پایان بیانیه خود پیشنهاد برگزاری کنفرانس امنیت و صلح منطقه ای با همکاری سازمان ملل و کشورهای عضو شورای امنیت و کشورهای عربی در کنار ایران و ترکیه و اتیوپی را با هدف کاهش تنش ها مطرح کرده است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا