سیاسی

«عبدالمهدی»: همکاری های عراق و امریکا در مبارزه با تروریسم باید در چارچوب توافقات اساسی باشد

سرپرست وزارت دفاع امریکا تأکید کرد که کشورش می داند که به دعوت مقامات عراقی در خاک این کشور حضور دارد.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در دیدار با «پاتریک شاناهان»، سرپرست وزارت دفاع امریکا، روابط دو کشور و جنگ با داعش و تحولات منطقه را بررسی کرد.

در این دیدار که روز سه شنبه در دفتر نخست وزیر عراق در بغداد انجام شد، عبدالمهدی بر اهتمام عراق به روابط با ایالات متحده  و همکاری دو کشور در جنگ با تروریسم و داعش تأکید کرد افزود که این همکاری باید در چارچوب توافقات اساسی میان دو کشور و محدود به مبارزه با تروریسم و آموزش نیروهای عراقی باشد نه چیزی دیگر.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که کشورش حضور پایگاه های نظامی خارجی در خاک خود را نمی پذیرد و خواستار کمک به عراق در عرصه بازسازی و توسعه اقتصادی شد..

او افزود که عراق موفقیت های بزرگی کسب کرده و امروز پس از شکست دادن داعش با فداکاری فرزندان عراق و با همبستگی اجتماعی و اتحاد ملت عراق شاهد ثبات در کشور و بهبود زندگی مردم در شهرها از جمله بغداد هستیم.

عبدالمهدی تأکید کرد که عراق به صورت مستقل و به دور از دیکته های این و آن تصمیم می گیرد و با اشاره به گسترش روابط عراق با کشورهای عربی و جهان گفت که عراق در پی تأمین منافع خود و تقویت فرصت های توسعه در منطقه است.

شاناهان نیز تأکید کرد که روابط با عراق برای امریکا اهمیت بسیار دارد و امنیت و ثبات در عراق را مایه اطمینان خاطر خواند.

او تأکید کرد که به عراق آمده تا نظر مقامات عراقی درباره روابط دو کشور و آینده آن را مستقیم از زبان آنها بشنود و افزود که مأموریت نیروهای امریکایی در عراق مبارزه با داعش و ارائه آموزش هایی که نیروهای عراقی به آن نیاز دارند و کمک به این نیروها برای پایان دادن به کار داعش است.

سرپرست وزارت دفاع امریکا پس از دیدار با نخست وزیر عراق نیز طی اظهاراتی تأکید کرد که هدفش از سفر به عراق آن بوده که به نخست وزیر عراق توضیح دهد که امریکایی از نقش خود در عراق اطلاع دارند و می دانند که به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند.

او گفت که در دیدار خود با عبدالمهدی تأکید کرد که امریکا به استقلال و حاکمیت ارضی عراق احترام می گذارد.

شاناهان تأکید کرد که در دیدارش با نخست وزیر عراق اظهارات رئیس جمهور امریکا درباره زیر نظر داشتن ایران از خاک عراق مطرح نشده است، اما عبدالمهدی به وی توضیح داده که عراق در پی برقراری روابط گسترده با ایران و امریکاست.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا