اقتصادی

افتتاح «بزرگ ترین گذرگاه بازرگانی» میان عراق و عربستان تا چهار ماه آینده

سفیر عربستان در عراق از افتتاح بخش کنسولی سفارت در بغداد در آینده نزدیک خبر داد.

میدل ایست نیوز: عربستان سعودی در پی افتتاح گذرگاه بازرگانی خود با عراق در مرز عرعر تا چهار ماه آینده است که قرار است بزرگ ترین گذرگاه بازرگانی میان دو کشور باشد.

«عبدالعزیز الشمری» سفیر عربستان سعودی در عراق در گفت وگویی با روزنامه «الشرق الاوسط» تأکید کرد که شورای هماهنگی عراق ـ عربستان در ماه مارس در بغداد برگزار خواهد شد و قرار است در آن بسیاری توافق نامه ها امضا و بسیاری پروژه های مشترک میان دو کشور آغاز شود.

او گفت که روابط عراق و عربستان در بهترین حالت است و به زودی برخی مقامات عراقی عازم عربستان سعودی خواهند شد و تا دو ماه آینده کنسولگری رسمی عربستان در بغداد افتتاح می شود که دیگر برای شهروندان عراقی از خود عراق ویزا صادر می کند.

تا پیش از این کنسولگری عربستان در اردن برای شهروندان عراقی روادید صادر می کرد و سفارت عربستان در بغداد بخش کنسولی نداشت.

الشمری افزود که عربستان متعهد به ساخت گذرگاه مرزی عرعر با همه امکانات لازم بوده و اقدامات برای ساخت این گذرگاه آغاز شده و تا چهار ماه آینده به بهره برداری می رسد.

او تأکید کرد که بازگشایی این گذرگاه مرزی به منطقه شمالی عربستان اهمیت اقتصادی می دهد و می تواند باعث توسعه این منطقه با راه اندازی کارگاه های تولیدی شود.

به گفته الشمری این گذرگاه مرزی بزرگترین گذرگاه تبادل بازرگانی میان دو کشور خواهد بود و باعث کاهش هزینه های انتقال کالاهای عربستانی به عراق می شود و به تقویت اقتصاد عراق کمک می کند.

او همچنین افزود که فعالان اقتصادی و بازرگانان عراقی از این پس می توانند از بنادر عربستان بر دریای سرخ برای واردات و صادرات کالا از و به اروپا و افریقا استفاده کنند ضمن اینکه این مرز در طول سال برای زایران عمره باز خواهد بود.

سفیر عربستان همچنین از مذاکرات دو کشور درباره تسهیل صدور روادید برای فعالان اقتصادی و شهروندان عراقی خبر داد و گفت که توافقات در این باره در نشست آتی کمیته هماهنگی مشترک در ماه مارس نهایی خواهد شد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا