سیاسی

هشدار بندر بن سلطان به قطر: از حضور پایگاه نظامی امریکا در العدید مغرور نشوید

« بندر بن سلطان »، شاهزاده سعودی، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان و سفیر اسبق این کشور در امریکا از دوحه درخواست کرد تا به وجود بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در منطقه خاورمیانه که در قطر قرار دارد، مغرور نشود.

میدل ایست نیوز:« بندر بن سلطان »، شاهزاده سعودی، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان و سفیر اسبق این کشور در امریکا به دوحه هشدار داد تا به وجود بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در منطقه خاورمیانه که در قطر قرار دارد، مغرور نشود.

بندر بن سلطان در گفت‌وگو با رزونامه “ایندیپندنت عربی” عنوان کرد: «قطری‌ها نباید به وجود پایگاه امریکایی در کشورشان مغرور شوند، زیرا بزرگترین پایگاه امریکا در خاورمیانه و در کشور لیبی قرار دارد و نام آن ویلوس است. هنگامی که در لیبی کودتا شد، یکی از افسرانی که در این ماجرا نقش داشت به سمت پایگاه امریکایی ها رفت، وقتی وی خواست نزدیک پایگاه شود، امریکایی ها به او هشدار دادند که نزدیک تر نیاید، افسر لیبایی در جواب هشدار آنها گفت که برای اعلام وقوع کودتا علیه پادشاه لیبی به آنجا آمده است، امریکایی ها در پاسخ گفتند که این، موضوعی داخلی است، مساله مهم این است که کسی به این پایگاه نزدیک نشود.»

بن سلطان در ادامه افزود: «منظور از نقل روایت فوق، این است که دوحه نباید این توهم خود را که پایگاه امریکا در العدید برای حمایت از این کشور ایجاد شده، بزرگنمایی کند زیرا آنها نمی دانند که این پایگاه برای صیانت از منافع واشنگتن و تلاش برای تحقق آن، در قطر ایجاد شده است. قطر‌ی‌ها باید از آنچه در لیبی رخ داد، درس عبرت بگیرند چرا که پایگاه ویلوس که بزرگترین پایگاه در جهان است از پادشاه لیبی در مقابل کودتا هیچ حمایتی نکرد.»

وی در ادامه گفت: «قطری‌ها باید به این امر بیاندیشند که عربستان و همچنین قطر در جای خود پابرجا باقی خواهند ماند اما امریکایی‌ها و حضور نظامی‌شان در منطقه برای همیشه نیست پس برای قطری که امنیت خود را به پایگاه امریکا گره می زند، هیچ تضمینی وجود ندارد.»

بندر بن سلطان اظهار داشت: «قطر گمان می کند که سه چیز، اعتبار و جایگاه این کشور را بالا می برد؛ نخست:حضور نظامی امریکا در این کشور، دوم: حمایت از اخوان المسلمین و بکارگیری منافع متقابل خود با این سازمان در سطح جهان، سوم: رسانه. اگر ملاحظه کنید من نگفتم که نفت و گاز از مهم ترین مبانی سیاست قطر است زیرا نفت و گاز در انحصار کسی نیست و با دگردیسی معادلات سیاسی، نمی توان به نفت و گاز دست اندازی کرد.»

قطر پیش از حمله امریکا به عراق در سال 2003 میلادی، میزبان بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در منطقه خاورمیانه است. این پایگاه نظامی، العدید نام دارد.

از طريق
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا