سیاسی

تکذیب شایعه تلاش برای ایجاد استان جدید سامرا در عراق

میدل ایست نیوز: سفر «ایرج مسجدی» سفیر ایران در عراق به استان صلاح الدین و شهر سامرا بحث های بسیاری در عراق برانگیخت. مسجدی در این سفر با مقامات محلی استان دیدار کرد. او که برخلاف معمول سفرهای سفرای خارجی به بیرون پایتخت بدون همراهی مقامی عراقی به استان صلاح الدین رفته بود تأکید کرد که هدف از این سفر حمایت از پروژه های بازسازی و توسعه استان صلاح الدین و شهر سامرا است.

مسجدی تأکید کرد که ایران از «سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در مناطق گوناگون عراق استقبال می کند و از حکومت محلی می خواهیم که زمینه های لازم برای این سرمایه گذاری را فراهم کند».

او افزود که ایران در جنگ با داعش در کنار ملت و دولت عراق ایستاد و اکنون نیز آماده کمک به عراق در مرحله بازسازی کشور است و همکاری های جدی در این زمینه آغاز شده است.

اما این سفر موج گسترده ای از شایعات را در پی داشت که در آن از پروژه ایران برای جدا کردن شهر سامرا از استان صلاح الدین و تبدیل آن به یک استان جداگانه و ملحق کردن دجیل و بلد به آن سخن می رفت.

برخی پایگاه های خبری عراقی به نقل از «منابع آگاه» ناشناس مدعی شدند که مسجدی در پی راه اندازی یک استان جدید و تقسیم استان صلاح الدین به دو استان است.

یک مقام عراقی در دولت «عادل عبدالمهدی» تأکید کرد که این شایعات ارزش پاسخ گفتن ندارد و کسانی که به این شایعات را دامن می زنند در پی فتنه افکنی در کشورند.

او از افکار عمومی خواست که «به این یاوه گویی ها» توجهی نکنند و افزود که قانون اساسی عراق سازوکار مشخصی برای ایجاد استان تعیین کرده است ضمن اینکه اکثریت مطلق سامرا اهل سنت هستند و اجازه چنین چیزی را نخواهند داد.

این مقام عراقی تأکید کرد که هدف از سفر سفیر ایران به سامرا برقراری روابط تازه با ساکنان استان صلاح الدین است، «زیرا ایران به علل اقتصادی خواستار افزایش حضور اقتصادی در عراق است و اینکه بخواهد در شرایط کنونی در پی ایجاد استان تازه ای در عراق باشد تقریبا ناممکن است».

او افزود که همه کشورهای همسایه عراق مخالف تقسیم این کشور به هر نحو که باشد هستند «چون می دانند که با تقسیم عراق جنگی بی پایان در منطقه درخواهد گرفت».

«علی الدجیلی»، عضو شورای استانداری صلاح الدین، گفت که در سال های گذشته طرحی با این مضمون ازسوی ساکنان استان صلاح الدین به «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق ارائه شد که این طرح کاملاً رد شد.

الدجیلی تأکید کرد که همه ساکنان استان صلاح الدین مخالف تقسیم استان هستند و «واقعیت آن است که در دیدار با سفیر ایران مطلقا چنین موضوعی مطرح نشد و اگر شده بود هم با آن مخالفت می شد».

«محمد الدراجی» عضو شورای شهر سامراء نیز تأکید کرد که نمی توان انکار کرد که این سفر حساسیت بسیاری برانگیخته است، اما چنین موضوعی مطلقاً در این سفر مطرح نشد.

او گفت که برخی اعضای شورای شهر تکریت به دیدار مسجدی با اعضای شورای شهر  سامرا مخالفت کردند و این دیدارهای بسیار حساسیت برانگیز است.

الدراجی تأکید کرد: «سامرا یک زیارتگاه شیعی مهم دارد که به این شهر یک ویژگی مهم می دهد و این وضعیت باید حفظ شود به خصوص که فتنه طایفه ای در سال های 2006-2007 از سامرا آغاز شد، مخالفان این سفر نگران اند که کسانی بخواهند با سامرا به عنوان یک شهر خاص برخورد کنند و در نهایت کار به جدا کردن آن از استان بینجامد. به نظر من این عامل اصلی انتشار چنین شایعاتی است، اما واقعیت آن است که اینها همه شایعه و بی اساس است».

«عبدالله الرکابی» کارشناس سیاسی که اوضاع استان را زیر نظر دارد تأکید می کند که اوضاع سامرا کاملا کنترل شده است و نگرانی ای بابت تنش فرقه ای در آن وجود ندارد و این حرف که سامرا به موصلی دیگر تبدیل می شود حرفی بی اساس است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا