سرخط خبرها

واکنش وزارت امور خارجه مصر به سخنان اردوغان: این سخنان نشانه کینه توزی اوست

«احمد حافظ»، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه مصر از اظهارت «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه انتقاد کرد.

میدل ایست نیوز:مصر از اظهارت «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه انتقاد کرد. اردوغان در اظهارات خود به کشورهای اروپایی به دلیل ارتباط با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر همزمان با اجرای احکام اعدام در این کشور، تاخته و این اقدام اروپایی‌ها را ناعادلانه دانسته بود.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، «احمد حافظ»، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه مصر در سخنانی گفت:«اظهارات اردوغان درباره مصر و رهبری سیاسی این کشور، بار دیگر کینه وی را به شکل واضح و روشن، آشکار ساخت، این اظهارت اردوغان بیانگر حمایت وی از گروه اخوان المسلمین و طرفداران آن است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در ادامه با بیان 6 مورد، ادعا کرد که اردوغان مرتکب آن شده است:

1.ادوغان اقدام به زندانی کردن روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای کرده است که شمارشان به 175 تن می رسد.

2. برآوردها نشانگر وجود بیش از 70هزار زندانی سیاسی در ترکیه است.

3. اردوغان مستبدانه دست به اخراج بیش از 130هزار کارمند دولتی زده است.

4. وی بیش از 3000 دانشگاه، مدرسه و نهاد آموزشی را مصادره کرده است.

5. آنکارا اقدام 27 استاد دانشگاه در امضای طوماری در سال 2016 میلادی را محکوم کرد، این اساتید در طومار مذکور خواستار پایان دادن به درگیری 30 ساله دولت ترکیه و کُردها شده بودند. سخنگوی وزارت امور خارجه مصر این اقدام دولت آنکارا را نشانه عدم صداقت رئیس جمهور ترکیه در اظهارات خود دانست.

6. تنها در طول دو هفته گذشته، دستور بازداشت بیش از 1400 شهروند ترکیه و همچنین دستور اجرای اقدامات تنبیهی علیه ده‌ها تن از اساتید، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی صادر شده است. در این احکام، حکم حبس ابد برای 16 تن نیز دیده می شود. در میان افراد بازداشت شده، روزنامه‌نگارانی دیده می شوند که به دلیل استفاده از حقوق خود در آزادی بیان و تجمعات مسالمت آمیز اکنون پشت میله های زندان به سر می برند.

این اظهارات احمد حافظ پس از انتقاد اردوغان از رهبران اروپایی مطرح می شود که از ترکیه خواسته بودند مجازات اعدام را از قوانین ترکیه لغو کنند، این در حالی است که سران کشورهای اروپایی به ارتباط با السیسی، رئیس جمهور مصر ادامه می دهند.

اردوغان در سخنانی خطاب به سران کشورهای اروپایی گفته بود:« شما به ما می گویید که نباید دوباره مجازات اعدام را به قوانین خود بازگردانیم، سپس با فردی (السیسی)عکس می گیرید که 42 مصری را اعدام کرده است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا