سیاسی

عراق تحت فشار اروپا برای پذیرش داعشی های اروپایی

یک مقام آگاه خبر داد که سفارتخانه های کشورهای اروپایی در بغداد تحرکات گسترده ای را در این باره آغاز کرده اند.

میدل ایست نیوز: یک مقام عراقی از فشارهای کشورهای اروپا بر دولت عراق برای پذیرش 400- 600 ستیزه جوی داعش و محاکمه آنها در خاک عراق خبر داد.

این مقام آگاه به «العربی الجدید» گفت که این تروریست ها اهل فرانسه و آلمان و بریتانیا و کانادا و چند کشور اروپایی دیگر و نیز چند کشور عربی مانند عربستان و مراکش و تونس و اردن و مصر هستند، اما فشارها بر عراق از جانب کشورهای غربی است.

او گفته که کشورهای غربی از دولت عراق خواسته اند که این تروریست ها را در عراق و بر اساس اصل چهارم قانون مبارزه با تروریسم در قانون عراق محاکمه کند.

این مقام عراقی ابراز نگرانی کرده که این موضوع در کش و قوس ها میان دولت امریکا و دولت های اروپایی و دولت عراق که مخالف این پیشنهاد است به حد سیاسی تنزل پیدا کند.

به گفته این مقام عراقی سفارتخانه های چند کشور اروپایی در بغداد در چند روز گذشته تحرکات گسترده ای را با این هدف آغاز کرده اند.

این منبع تأکید کرده که تشکل های سیاسی با پذیرش این تروریست های غیر عراقی مخالف اند و نگران اند که سناریوی فرار زندانیان تروریست از زندان ابوغریب در سال 2013 و زندان بادوش در سال 2014 تکرار شود و تروریست ها دوباره بتوانند در زندان ها متشکل شوند.

بر اساس این گزارش، پیشنهاد محاکمه ستیزه جویان داعش در مناطق تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» مطرح نیست چون ترکیه مخالف آن است و آن را اعطای مشروعیت به نهادهای این گروه خودمختار می داند ضمن اینکه کشورهای مبدأ هم حاضر به پذیرش آنها نیستند.

او افزوده که بعید نیست دولت عراق در نهایت بپذیرد که تروریست هایی را که عراقی نیستند اما در خاک عراق مرتکب جنایت شده اند بپذیرد و محاکمه کند به خصوص که ماندنشان در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه چندان مایه اطمینان نیست و ممکن است بتوانند از دست آنها فرار کنند و دوباره تهدیدی برای عراق شوند.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته (سه شنبه) تأکید کرد که عراق هنوز حاضر به پذیرش تروریست های داعشی اهل کشورهای دیگر نشده و احتمال داد که پرونده این تروریست ها مورد به مورد بررسی شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا