سیاسی

نخست وزیر عراق: در سفر آتی رئیس جمهور ایران برخی پرونده های استراتژیک میان دو کشور نهایی خواهد شد

«عادل عبدالمهدی» تأکید کرد که عراق تاکنون حاضر به پذیرش تروریست های خارجی نشده است.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی اش تأکید کرد که عراق در پی آن است که در سفر آتی رئیس جمهور ایران برخی پرونده های استراتژیک میان دو کشور را نهایی کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، عبدالمهدی در این کنفرانس مطبوعاتی که سه شنبه شب برگزار شد همچنین از دعوت های متقابل میان مقامات عراق و مصر برای بازدید سران کشورها خبر داد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت که تروریست های داعش در سوریه محاصره شده اند و به دنبال یک منفذ هستند اما اجازه نخواهیم به چنین منافذی دست یابند.

عبدالمهدی تأکید کرد که فعالیت امنیتی نیروهای عراقی بسیار گسترده است و داعش در سوریه به محاصره کامل درآمده و احتمال دارد دست به اقداماتی واکنشی بزند اما نیروهای عراقی در آماده باش کامل هستند.

نخست وزیر عراق درباره تحویل گرفتن تروریست داعش و خانواده های آنها از همه خواست که به آمار رسمی توجه کنند و به شایعات اعتنا نکنند و افزود که تاکنون حدود 240 تروریست داعش که عراقی بودند و در سوریه فعالیت می کردند تحویل گرفته شده اند.

او درباره خانواده های تروریست ها نیز گفت که باید تعامل با این موضوع محتاطانه باشد و افزود که برنامه هایی برای چگونگی تعامل با این خانواده ها در نظر گرفته شده تا به تهدیدی برای امنیت عراق تبدیل نشوند.

عبدالمهدی تأکید کرد که باید خانواده هایی را که به محاصره داعش درآمده اند و ناچار به تعامل به تروریست ها شده اند از خانواده هایی که با داعش همکاری و همراهی کردند تفکیک کرد و در این زمینه دولت عراق مسائل حقوق بشری را رعایت خواهد کرد و تدابیر سخت امنیتی اندیشیده شده تا تروریست ها وارد جامعه عراق نشوند.

وی افزود که برخی کشورها ممکن است از عراق بخواهند که برای انتقال تروریست ها به کشوری دیگر کمک کند، مثل فرانسه، عراق این کمک را کرده و خواهد کرد تا این افراد به کشورشان برگردند «این جنگی واحد است و عراق باید به تعهدات خود پایبند باشد».

عبدالمهدی گفت که برخی تروریست ها هم هستند که اهل کشورهای دیگرند و کشورشان حاضر نیست آنها را تحویل بگیرد، «ما با این چه باید بکنیم؟ مورد به مرود بررسی می کنیم تا ببینیم در عراق فعالیت تروریستی داشته اند یا نه، آن وقت در دادگاه های عراق محاکمه می شوند».

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درباره نیروهای خارجی در عراق نیز تأکید کرد که حضور این نیروها محدود و مأموریت آنها منحصر به آموزش و مبارزه با داعش است و نه هیچ چیز دیگر.

او گفت که نیروهای عراقی کاملا از تعداد نیروهای خارجی در پادگان ها اطلاع دارد و رسانه ها آماری از شمار این نیروها می دهند که با آنچه به صورت رسمی ثبت شده تفاوت دارد و آنچه مبنای کار است همان چیزی است که به صورت رسمی ثبت شده است و در این میان چیزی برای پنهان کردن نیست.

نخست وزیر عراق به موضوع تکمیل کابینه هم پرداخت و تأکید کرد که همه نیروهای سیاسی از اشتباه بودن نقص کابینه مطلع اند و دولت از هر اقدامی در این باره استقبال می کند و فضا برای حل این مسئله مثبت است.

منبع
الفرات نیوزخبرگزاری رسمی عراقرویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا