سیاسی

همگرایی الفتح و سائرون، المالکی و الحکیم را به تشکیل ائتلافی جدید سوق می دهد

همگرایی اخیر میان دو ائتلاف الفتح و سائرون، «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون و رئیس جریان حکمت ملی را واداشت تا برای تشکیل هسته اپوزیسیون، در پی ائتلاف جدیدی باشند.

میدل ایست نیوز: همگرایی اخیر میان دو ائتلاف الفتح و سائرون، «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون و «سید عمار الحکیم»، رئیس جریان حکمت ملی را واداشت تا برای تشکیل هسته اپوزیسیون، در پی ائتلاف جدیدی باشند که شامل «حیدر العبادی»، رئیس ائتلاف النصر هم می شود.

در همین رابطه، روزنامه الاخبار لبنان نوشت: المالکی و الحکیم احساس می کنند در ساز و کار تصمیم‌گیری سیاسی، از سوی العامری و صدر به شکل برنامه ریزی شده ای به حاشیه رانده شده اند. المالکی در همین راستا گفته بود که العامری به نمایندگی از ائتلاف بناء و سائرون به نمایندگی از ائتلاف اصلاح و سازندگی سخن نمی گوید.

این روزنامه لبنانی در ادامه گزارش خود آورده است: ناخرسندی المالکی و الحکیم، با نزدیک شدن این دو با هدف تشکیل هسته اپوزیسیون شکل عملی به خود گرفت، به احتمال زیاد آغاز به کار این اپوزیسیون با پایان یافتن ضرب الاجل برای نظارت بر عملکرد دولت، شروع خواهد شد. این به معنای تقویت حرف و حدیث‌هایی است که عنوان می کنند منازعات سیاسی در عراق در اوایل تابستان آتی رخ خواهد داد.

الاخبار افزود: المالکی ناخرسندی خود از عملکرد عبدالمهدی را با این سخنان ابراز کرد:«تداوم پدیده خالی بودن پست‌های دولتی نشانه ای خوبی نیست و فعالیت وزارتخانه‌های دولتی از طریق انتخاب سرپرست، عملکرد قوی در پی ندارد.»این سخنان به معنای جای‌گیری وی در کنار اپوزیسیون و انتخاب هم پیمانانی در این مسیر است.

در همین راستا، منابع آگاه در جریان حکمت ملی حصول همگرایی با ائتلاف دولت قانون را تکذیب می کنند.

روزنامه لبنانی الاخبار تصریح کرد که شماری از رهبران دولت قانون امیدوار هستند که المالکی بتواند حیدر العبادی را هم به سمت خود بکشاند، یعنی دو فراکسیون القانون و النصر را در قالب فراکسیونی واحد ادغام کند. این در حالی است که منابعی در ائتلاف النصر این موضوع را بعید دانستند. این امر نشانگر ناتوانی رهبران حزب الدعوه در تبدیل تصمیمات خود به اقدامات عملی است.

الاخبار در پایان نوشت: ادغام دو فراکسیون النصر و دولت قانون علاوه بر همگرایی شکل گرفته با حکیم، فراکسیون‌های سیاسی را به نزدیک شدن به المالکی سوق می دهد.

این همان چیزی است که رئیس دولت قانون طی سخنان خود مبنی بر رنجش گروه‌های سیاسی اهل سنت عراق از همگرایی العامری با صدر، تلویحا بدان اشاره کرده بود. وی در پی بهره برداری از این نگرانی به سود پروژه‌ای است که امیدوار است به زودی شکل بگیرد.

در همین رابطه، باید درخصوص موضع‌گیری سیاسی این اپوزیسیون در صورت تشکیل آن، سوال کرد. منابع آگاه بر این باور هستند که تحول سیاسی از این دست، لزوما به معنای این نیست که این جریان مخالف تهران خواهد بود، به ویژه اینکه ایران در پی تقویت روابط خود با همه گروه‌های سیاسی عراقی است حتی با حکیم که اخیرا روابطش با مراکز تصمیم‌گیری در تهران، به سردی گراییده بود. اما این سردی روابط با سفر اخیر «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران به بغداد و دیدار نخست و متعمدانه وی با حکیم و همچنین دیدارهای پشت صحنه «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران با وی تا حدی دچار تحول شد که این امر تاکیدی است بر روابط خوب تهران با جریان حکمت ملی عراق.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا