اجتماعیسیاسی

زندان های مصر، مرکز سربازگیری داعش

وضعیت اسفناک زندان های مصر و شکنجه های شدید و نفوذ داعش در زندان ها باعث جذب زندانیان به این گروه تروریستی می شود.

میدل ایست نیوز: وقتی «مایک پومپئو» در 10 ژانویه در سفر به قاهره از «رهبری عبدالفتاح السیسی» در مبارزه با «تهدید دائمی تروریسم و افراط گرایی اسلامی» تقدیر کرد. واقعیت آن است که در همین هفته گزارشی منتشر شد که نشان می دهد چگونه زندان های مصر از زمان به قدرت رسیدن السیسی در ژوئیه 2013 به مرکز تغذیه همین تهدید تبدیل شده است.

در این گزارش که نوشته «برایان دولی»، مشاور ارشد کمیته مدافعان حقوق بشر در ایالات متحده، است، براساس مصاحبه با ده ها زندانی که در این مدت در زندان های مصر بوده اند تهیه شده و در آن این موضوع پرداخته که چگونه ده ها فرمانده داعش زندان های مصر را به مرکز سربازگیری خود تبدیل کرده اند. این مسئله باید مایه نگرانی شدید هم پیمانان مصر در جهان شود که به حکومت السیسی کمک های امنیتی می رسانند، به خصوص که این کشور حدود 60 هزار زندانی سیاسی و صدهزار زندانی کلی دارد.

«محمد نبیل» یک زندانی سابق که به علت عضویت در جنبش چپی 6 آوریل بازداشت شده بود، می گوید: «مقامات زندان بعد از شکنجه زندانیان، آنها را به سلول هایی می فرستند که اعضای داعش در آنها حضور دارند. وقتی بازداشت ها و محاکمه ها عادلانه نیست و خیلی ها فقط بابت یک کامنت انتقادی در شبکه های اجتماعی بازداشت شده اند، وضعیت بسیار پرتنش است».

«ایمن عبدالمجید» که در سال های 2015-2016 زندانی بوده می گوید که زندانیان داخل زندان با شوک برقی به دهان و آلت تناسلی شکنجه می شوند و اینگونه آماده شنیدن حرف های داعش می شوند.

«محمد سلطان» شهروند مصری امریکایی که در اوت 2013 بازداشت شده و در 22 ماه میان هفت زندان و مرکز پلیس جابه جا شده می گوید: «افراطی شدن تغییر ساده ای نیست. معمولا آدم ها به تدریج افراطی می شوند. وقتی خبر پیروزی های داعش در مصر و سوریه همه جا به گوش می رسد، بقیه احساس می کنند که شکست خورده اند». او می افزاید که شکنجه و اذیت و آزار زندان هم عامل مهمی است. این احساس که همه  کشورهای خارجی با حمایت از السیسی، ما را تنها گذاشته اند هم عامل دیگری است.

«محمد حسنین» که سه سال به علت همکاری با یک سازمان مردم نهاد برای کمک به کودکان کار بازداشت شده می گوید: «زندانیان مرتبط به اخوان المسلمین کمتر تحت تأثیر داعش قرار می گیرند و داعش هم اصولا افراد غیر عضو در اخوان را هدف تبلیغات خود قرار می دهد».

او می افزاید که در مدت زندان شش ماه کامل در بی خبری کامل از دنیا به سر برده است. «فقط دو ـ سه عضو داعش بودند که در سینا دستگیر شده بودند و توانسته بودند برخلاف همه ما دستگاهی برای تماس با بیرون زندان داشته باشند. قاچاق کردن زندان برای ما کار بسیار سختی بود، اما داعشی ها می توانستند».

وضعیت اسفناک زندان ها نیز خود عاملی شایان توجه است. شورای ملی حقوق بشر مصر که نهادی شبه رسمی است در سال 2016 تأکید کرد که نسبت زندانیان مصری به ظرفیت زندان ها 150 درصد است و در بازداشتگاه های پلیس به 200 درصد می رسد.

در سال 2015 نیز سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که بسیاری از زندانیان از تخت خواب و وسایل بهداشتی مانند مسواک محروم اند.

کادرهای داعش با سیاست خشونت و خودداری از همکاری با زندانبانان و همچنین دادن غذای خوب به دیگر زندانیان و دادن امکان برقراری تماس برای آنان، می توانند برای خود محبوبیت کسب کنند. یک وکیل می گوید: «آنها میان مسئولان زندان های گوناگون مصر آدم هایی دارند که کمک می کنند امکانات بیشتری در مقایسه با دیگر زندانی ها داشته باشند».

دولی در گزارش پیش گفته خود از فردی به نام «فرهاد» نقل می کند که داعشی ها چگونه در زندان «وادی نطرون» آن قدر نفوذ دارند که نحوه اداره زندان را هم تعیین می کنند و می توانند زندانی های ضعیف را پیدا و برای جذب به سلول ها و سالن های خودشان منتقل کنند». وقتی او و کسانی کوشیده اند که جلو این وضعیت را بگیرند، «داعشی ها ما را به آزار جسمی تهدید کردند و ما دست کشیدیم».

زندانیان سابق برای مبارزه با افراط گرایی داعشی در زندان ها توصیه کرده اند که به شکنجه پایان داده شود، اوضاع زندان ها بهتر شود، افراد راحت تر بتوانند با خانواده و ملاقاتی ها دیدار کنند.

مقامات امریکایی از این وضعیت زندان های مصر کاملا باخبرند. «جان کری» وزیر امور خارجه اسبق امریکا در اوت 2015 در سفر به مصر از رادیکالیسمی که در زندان های مصر جریان دارد ابراز نگرانی کرد.

کنگره امریکا هم در سال 2012 وزارت امور خارجه امریکا را ملزم کرد که برای تقویت دموکراسی و حقوق بشر دست به اقداماتی بزند و کمک های نظامی به مصر را مشروط به این اقدام کرد. اما بر هم خوردن وضعیت امنیت ملی در مصر باعث شد که دولت های امریکا به این تعهد پایبند نمانند.

منبع
لوبلاگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا