سیاسی

نظر دست راستی های اسرائیل درباره «معامله قرن»

«نفتالی بنت» اخیرا از «نتانیاهو» و «کوشنر» بابت تدارکات برای «معامله قرن» به شدت انتقاد کرد.

میدل ایست نیوز: «امیر تیبون» خبرنگار روزنامه «هاآرتص» در واشنگتن، در مقاله ای در این روزنامه به سفر اخیر «جارد کوشنر» به منطقه و دیدارهای وی با مقامات خلیج برای بحث درباره طرح امریکا برای صلح میان اعراب و فلسطین موسوم به «معامله قرن» پرداخته است.

در این مقاله آمده که سفر کوشنر به منطقه که با هدف تقویت طرح وی برای صلح منطقه ای انجام شد، طرحی که کسی چیزی از آن نمی داند، باعث نزاع سیاسی تازه ای در میان راست های اسرائیل شده است.

«نفتالی بنت»، رهبر حزب راست جدید اسرائیل به انتقاد از کوشنر و نتانیاهو سخن گفت و تأکید کرد که آنها می خواهند بعد از انتخابات 9 آوریل کشور فلسطین را برپا کنند. او از رأی دهندگان دست راستی خواست که در انتخابات پیش رو (9 آوریل) به حزب خودش رأی دهند تا اجازه اجرای این سناریو را ندهد. حزب لیکود به رهبری نتانیاهو به این اظهارات بنت پاسخ داد و گفت که فقط نتانیاهوست که می تواند فشارهای بین المللی را تحمل کند.

این اختلافات باعث می شود که فراموش کنیم احزاب دست راستی همین دو سال پیش در پی به قدرت رسیدن «دونالد ترامپ» در امریکا دچار چه سرخوشی ای شده بودند.

ترامپ در اولین دیدارش با نتانیاهو در 2017 تأکید کرد که برایش مهم نیست که راه حل مناقشه فلسطین و اسرائیل شامل تشکیل یک کشور شود یا دو کشور. دولت وی نیز با صدور بیانیه ای تأکید کرد که شهرک سازی ها مانعی جدی در مسیر صلح نیست.

این مواضع باعث شد که دست راستی های اسرائیل بنیامین نتانیاهو را تحت فشار قرار دهند که از این «فرصت تاریخی» استفاده کند و به صورت یکجانبه برخی شهرک ها در کرانه باختری را بخشی از اسرائیل اعلام کند. اما با گذشت دو سال به نظر می آید که آن همه صرفا خواب و خیال بود. امروز دست راستی های اسرائیل ترامپ را نه فرصت که تهدید می دانند.

این مواضع نه فقط ازسوی حزب نوپای بنت که همچنین از دیگر دست راستی ها و حتی برخی نیروهای داخل لیکود هم ابراز شده است. ضمن آنکه احزاب میانه رو و چپ هم نوعا این طرح را جدی نگرفته اند، زیرا ــ مانند دست راستی ها ــ چیزی از محتوای آن نمی دانند.

نگرانی و وحشت دست راستی ها هفته گذشته پس از مصاحبه کوشنر با شبکه «اسکای نیوز عربی» شدت گرفت. او در آن مصاحبه توضیحاتی درباره طرح خود ارائه داد.

او جزئیات مهمی از طرح موسوم به «معامله قرن» را فاش نکرد، اما اظهاراتش بازتاب گسترده ای در رسانه های اسرائیلی داشت. برخی حتی این را مطرح کردند که این مصاحبه با چه هدفی انجام شده؟ آیا کوشنر می خواست بر انتخابات پیش روی اسرائیل تأثیر بگذارد؟ آیا امریکا می خواست شش هفته مانده به انتخابات اسرائیل پیامی را به رأی دهندگان برساند؟

به نظر می آید که کوشنر در این سفر حامل پیام بود اما نه خطاب به اسرائیلی ها. مصاحبه کوشنر اولین مصاحبه او با رسانه های خارج از امریکا بود و عجیب نیست که این مصاحبه از شبکه ای عربی زبان پخش شد.

کوشنر و «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه ترامپ به خاورمیانه که در این سفر همراه کوشنر بود، می کوشند این تصور را که طرحشان بیشتر به سود اسرائیلی هاست تا فلسطینی ها، تغییر دهند. این حرفی است که دولت فلسطین تاکنون بارها زده است. کوشنر و گرینبلات امیدوارند که پس از انتخابات اسرائیل طرح خود را علنی کنند و چند کشور عربی هم فورا آن را بپذیرند و آن را مبنای مذاکرات قرار دهند. رؤیای آنها آن است که این طرح بتواند روابط اسرائیل با کشورهای عربی سنی مذهب را بهبود بخشد.

کوشنر در واکنش به تبلیغات فلسطین بود که توضیح داد در طرح وی مسائل اصلی نزاع ازجمله موضوع مرزها بررسی شده و دولت امریکا می خواهد که کشور فلسطینی یکپارچه ای شکل بگیرد.

طبیعی است که هر طرحی که بخواهد برای حل مسئله ای پیشنهاد شود باید مسائل اصلی آن را بررسی کند. مگر می شود تصور کرد که طرحی برای صلح فلسطین و اسرائیل مطرح شود و در آن سخنی از مرزها به میان نیامده باشد؟ این اظهارات یعنی که کوشنر می خواهد به مخاطبان عرب زبان خود بفهماند که طرح صلح بسیار جدی است و دولت امریکا به نفع نتانیاهو کار نمی کند، بلکه می خواهد صلح در منطقه برقرار شود. او البته از تشکیل دولت مستقل فلسطین یا تقسیم بیت المقدس سخنی نگفت.

همین اظهارات نه چندان صریح کافی بود که نفتالی بنت طوفانی سیاسی راه بیندازد. ناگهان برخلاف انتظارها مسئله فلسطین تا 48 ساعت در رأس اخبار محلی قرار گرفت پیش از آنکه اخبار مربوط به پرونده فساد نتانیاهو در رأس اخبار بنشیند.

این چالش ها که در هفته پیش رخ داد نشان می دهد که هیچ طرحی وجود ندارد که بتواند هم برای نفتالی بنت رضایت بخش باشد هم برای جهان عربی سنی مذهب. البته کشورهایی مثل بحرین و عربستان که کوشنر به آنها سفر کرد مواضع نسبتا منعطفی در این باره دارند.

هر طرحی که در آن حداقلی از عقب نشینی برای اسرائیل در نظر گرفته شده باشد، عقب نشینی ای که برای صلح بی تردید اجتناب ناپذیر است، ازسوی مخالفان سیاسی نتانیاهو به خصوص دست راستی ها رد خواهد شد.

کاخ سفید هم از این پیچیدگی ها باخبر است. همین هفته روزنامه «اسرائیل حیوم» خبر داد که امریکایی ها در جلسات پشت پرده درباره این طرح نسبت به توفیق در پیش بردن آن خوش بین نیستند.

یک مقام در کاخ سفید به هاآرتص گفت که امریکا به علنی کردن طرح خود برای صلح پایبند می ماند. «فکر می کنیم این طرح افق صلح را پیش روی دو طرف قرار می دهد و آینده ای درخشان تر را پیش روی می نهد. احساس می کنیم که این طرح باید عادلانه و واقع بینانه و قابل اجرا باشد، اما چالش ها را هم نادیده نمی گیریم. اگر حل این مسئله آسان بود خیلی وقت پیش حل شده بود. در نهایت دو طرف مناقشه اند که باید تصمیم نهایی را بگیرند».

منبع
هاآرتص

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا