دیدگاه

معامله دو ائتلاف سائرون و الفتح برای تعیین تکلیف وزارت کشور عراق

«جاسم البیاتی»، نماینده سابق پارلمان عراق و از رهبران ائتلاف دولت قانون از معامله میان دو ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و الفتح به رهبری هادی العامری برای انتخاب نامزد پیشنهادی وزارت کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز:«جاسم البیاتی»، نماینده سابق پارلمان عراق و از رهبران ائتلاف دولت قانون از معامله میان دو ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و الفتح به رهبری هادی العامری برای انتخاب نامزد پیشنهادی وزارت کشور خبر داد. وی همچنین تاکید کرد که سائرون در مقابل رای دادن به نامزد پیشنهادی الفتح، به دو پست مهم دولتی دست خواهد یافت.

البیاتی در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد:«سائرون این شرط را گذاشته است که در صورت به دست آوردن دبیر کلی هیئت دولت و ریاست بانک مرکزی از نامزد پیشنهادی الفتح برای تصدی وزارت کشور حمایت خواهد کرد.»

وی افزود:«فالح الفیاض، نامزد سابق ائتلاف الفتح برای تصدی وزارت کشور از جریان مذاکرات کنار گذاشته شده است و نامزد دیگری برای این پست معرفی خواهد شد.»

این نماینده سابق پارلمان عراق گفت:«توافق مشابه میان سائرون و الفتح، منجر به ایجاد بحرانی سیاسی می شود، به طوری که اکثر فراکسیون‌های باقی مانده، توافق این دو ائتلاف را اقدامی علیه خود تلقی می کنند و این امر دولت را در وضعیت دشواری قرار می دهد.»

این رهبر ائتلاف دولت قانون افزود:«دو ائتلاف مذکور تاکنون به توافقی رسمی و نهایی درخصوص تعیین تکلیف وزارتخانه‌های باقی مانده به ویژه وزارت دفاع و کشور دست نیافته اند همچنین بحران موجود میان احزاب کُردی درمورد پست وزارت دادگستری هنوز ادامه دارد.»

دو ائتلاف سائرون و الفتح از ضعف «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق سوء استفاده می کنند چرا که وی فاقد فراکسیون پارلمانی است که از وی حمایت کند و نامزدهای پیشنهادی مورد نظرش را تایید کند. این موضوع نخست وزیر را مجبور به پذیرش توافق فراکسیون‌های قوی تر می کند.

در این میان، هادی العامری با اشاره به امکان سقوط دولت عبدالمهدی، گفت:«برخی منتظر سقوط دولت عبدالمهدی هستند تا نوبت به آنها برسد. کسانی که گمان می کنند نوبت به آنها خواهد رسید، در اشتباه هستند، مسیر همه ما یکی است و باید در این راه موفق شویم.»

در همین رابطه، دو ائتلاف سائرون و الفتح بیش از یک ماه است که بر سر وزیر پیشنهادی کشور گفت‌وگو می کنند و ائتلاف سائرون بارها مخالفت خود را با فالح الفیاض نامزد پیشنهادی الفتح برای تصدی وزارت کشور ابراز کرده است.

ناظران امور بر امکان تعیین تکلیف وزارتخانه‌های باقی مانده در پارلمان تاکید می کنند اما نسبت به بروز بحرانی جدید که از بحران تشکیل دولت بزرگتر و پیچیده‌تر است، هشدار می دهند.

در همین راستا، «حسام عبدالله»، کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید تصریح کرد:«گفت‌وگو میان سائرون و الفتح در هاله‌ای از ابهام و رازگونگی قرار دارد، و این دو جریان به دور از فراکسیون‌های دیگر فعالیت می کنند.»

وی افزود:«حرف و حدیث‌ها درباره معامله‌ای جدید میان این دو ائتلاف دور از ذهن نیست، این معامله بدین معناست که الفتح با معرفی نامزدی جدید به وزارت کشور دست خواهد یافت همچنین الفیاض نیز طبق توافق انجام شده با سائرون به سِمت معاونت نخست وزیری خواهد رسید، در مقابل پست دبیرکلی هیئت دولت و ریاست بانک مرکزی به ائتلاف سائرون خواهد رسید.»

ابن کارشناس سیاسی گفت:« دو ائتلاف سائرون و الفتح با توجه به تعداد نمایندگانی که در پارلمان دارند می توانند توافقات صورت گرفته میان خود را به تصویب پارلمان برسانند.»

وی در ادامه تاکید کرد:«این توافقات به سود منافع کشور و روند سیاسی عراق نیست. خالی ماندن وزارتخانه‌ها بهتر از تقسیم آن تنها میان دو فراکسیون است، این امر بستر و فضا را برای بروز و ظهور بحران‌های سیاسی جدید آماده می کند.»

پارلمان عراق بعد از ظهر امروز در حالی نخستین جلسه خود را آغاز کرد که همچنان ابهام، سایه سنگین خود را بر سر روند تکمیل کابینه دولت افکنده است.

همچنان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، دفاع، کشور و دادگستری به علت اختلاف فراکسیون‌های سیاسی بر سر نامزدهای پیشنهادی، خالی از وزیر هستند. این در حالی است که وزارت کشور بزرگترین گره در مقابل تکمیل دولت عادل عبدالمهدی محسوب می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا