سیاسی

به گفته یک مقام بلندپایه عراقی، در سفر روحانی مشکلات دو کشور برای همیشه حل خواهند شد

این منبع آگاه گفته که بسیاری از اختلافات دو کشور در این سفر برای همیشه فیصله خواهد یافت.

ميدل ايست نيوز: «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران امروز سفری را به عراق آغاز می کند که «بی سابقه» خوانده شده است. همین ویژگی است که باعث شده دولت عراق همه توان خود را برای تدارک این سفر سه روزه به کار بگیرد. تدابیر امنیتی در اطراف منطقه سبز و کاخ ضیافت بر کرانه رود دجله و هتل های نزدیک به آن که اقامتگاه هیئت همراه خواهد بود شدت گرفته است.

روحانی قرار است در نجف اشرف با مراجع تقلید شیعه و در رأس آنها آیت الله سیستانی دیدار کند.

یک مقام بلندپایه در دفتر نخست وزیر عراق خبر داد که سفر روحانی با هدف امضای توافق نامه ها و تفاهماتی است که پیش تر کمیته مشترک دو کشور آنها را تنظیم کرده اند و به تفاهم نامه های اقتصادی و بازرگانی و سیاسی و مسائل مرزی و آب های مشترک دو کشور مربوط می شود.

این مقام گفته که در این سفر مشکلاتی که دهه ها میان دو کشور مطرح بود ازجمله میدان های نفتی مشترک و ترسیم مرزها و میله گذاری آنها و مبادلات تجاری و تشکیل بانک مشترک میان دو کشور و لغو روادید فیصله خواهد یافت.

این مقام بلندپایه پیش بینی کرده که در این سفر بر افتتاح کنسولگری های تازه ایران در چند استان دیگر عراق توافق خواهد شد و بر تعداد پنج کنسولگری ایران در عراق (اربیل و بصره و سلیمانیه و نجف اشرف و کربلا) افزوده خواهد شد.

این منبع اخبار منتشرشده در برخی رسانه های عراقی درباره اینکه روحانی در این سفر موضوع دریافت خسارت از عراق بابت جنگ هشت ساله دو کشور را مطرح خواهد کرد را بی اساس دانست و گفت که در قطع نامه 598 دو کشور متعهد به پرداخت خسارت هایی هستند و چنین موضوعی مطلقا در دستور کار مذاکرات نیست.

«احمد الحمدانی» کارشناس سیاسی تأکید کرد که این سفر نوعی مانور قدرت برای ایران دربرابر امریکا و چند کشور منطقه خواهد بود.

او گفت: «اینکه سفر از سه هفته پیش اعلام شد و اینکه مقامات ایرانی برای تدارکات آن به بغداد آمدند و نوع مذاکرات و توافقاتی که قرار است امضا شود همه نوعی پیام به کشورهای منطقه است که بفهمند ایران نفوذ بالای سیاسی و اقتصادی و نظامی در عراق دارد».

همزمان برخی رسانه ها و تحلیلگران عراقی به احتمال اینکه در این سفر موضوع «قرارداد الجزایر» و به رسمیت شناختن کامل آن از سوی دو طرف مطرح شود اعتراض کرده اند و این قرارداد را «ظالمانه در حق عراق» خوانده اند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا