اقتصادیسیاسی

رئیس دفتر رئیس جمهور ایران از پرداخت قسط اول بدهی عراق به ایران خبر داد

«محمود واعظی» گفت که حجم مبادلات مالی دو کشور در سال جاری 34 درصد افزایش داشته است.

میدل ایست نیوز: « «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور ایران در مصاحبه با یک شبکه داخلی ایرانی نتایج سفر «حسن روحانی» به عراق را تشریح کرد.

محمود واعظی با بیان اینکه در این سفر ۵ سند میان ایران و عراق توافق شد، افزود: سند نخست برای صدور روادید رایگان بود که بر اساس آن همه مردم ایران و عراق بدون روادید به کشور هم سفر می‌کنند.

وی افزود: توافق شد که در مرحله اول، تعرفه اخذ روادید را رایگان کنیم و برای تجار ویزا‌هایی چند بار ورود صادر شود و این تحول بسیار خوبی در روابط میان دو ملت است.

واعظی ادامه داد: سند دوم در ارتباط با توافق وزارت کشور دو طرف برای برگزاری مشترک مراسم اربعین از جمله مسائل امنیتی و تدارکاتی بوده است که امضاء شد.

وی اضافه کرد: سند سوم، موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و مرزی بوده است و قرار شد مذاکره کنند تا به موافقتنامه برسند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: وزارت تجارت عراق و وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورمان برای همکاری بخش‌های مختلف تجاری و صنعتی صورت جلسه‌ای را امضاء کردند.

واعظی افزود:​ موضوع بعدی یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشتی است که میان وزارت بهداشت دو کشور امضاء شده است که بر اساس آن در زمینه صادرات دارو و صدور تجهیزات پزشکی می‌توانیم همکاری کنیم.

وی اضافه کرد: سند دیگری درباره همکاری‌های ریلی امضاء شد که بر اساس آن خط آهن شملچه – بصره یعنی خط آهن سراسری ایران و عراق به هم متصل می‌شوند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ایران ادامه داد: یادداشت تفاهمی درباره همکاری‌های نفتی و گازی میان دو کشور امضاء شد که تحول بسیار خوبی است. اعلام آمادگی ما برای افزایش صادرات گاز به کشور عراق و تبادل نظر برای بهره برداری از میدان‌های مشترک از جمله مفاد این یادداشت تفاهم است.

واعظی گفت: حدود سه سند در سفر‌های وزیر نیرو به عراق و سفر همتای عراقی او به ایران ​برای همکاری در حوزه‌های برق و وزارت نیرو امضاء شد.

وی افزود: قسط اول یعنی حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای طلب ایران از صادرات انرژی و برق به عراق به حساب کشورمان واریز شد.

واعظی با اشاره به اینکه رایگان شدن صدور ویزا برای دو کشور ایران و عراق مقدماتی دارد که باید انجام شود که تا اویل سال آینده زمان می‌برد، ​ گفت: پیشنهاد ما لغو روادید دو طرف است، اما آن‌ها محدودیت‌هایی داشتند و پیشنهاد طرف عراق این بود که این کار در مرحله دیگری انجام شود.

وی افزود: بر این اساس با توجه به اینکه در مجموع حدود ۶ و نیم تا ۷ میلیون اتباع دو کشور به کشور‌های هم سفر می‌کنند پیشنهاد دوم را مطرح کردیم. سفارت خانه دو طرف تا چند ماه قبل حدود ۴۰ دلار برای ویزا دریافت می‌کردند و اخیرا این رقم به ۵۱ دلار افزایش یافت و پیشنهاد ما این بود که ایران آمادگی دارد روادید را به صورت رایگان به مردم عراق دهد و در مقابل ​، نخست وزیر عراق هم اعلام کرد که اگر شما روادید را رایگان صادر کنید ما هم آن را برای اتباع شما رایگان انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در نتیجه مردم برای اخذ روادید طبق روال گذشته به سفارتخانه‌ها مراجعه می‌کنند، اما پولی برای اخذ روادید نمی‌پردازند و این موضوع، سفر اتباع دو طرف را تسهیل می‌کند، اما برای تجار و صاحبان صنایع توافق کردیم که روادید چند بار ورود داده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور ایران همچنین گفت: نقش اصلی در توسعه روابط تجاری میان کشورمان و عراق بر عهده بخش خصوصی است و دولت تلاش می‌کند با رفع مشکلات بازرگانان زمینه افزایش حجم روابط اقتصادی میان تهران و بغداد فراهم شود.

محمود واعظی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: حجم روابط تجاری ایران با عراق امسال با رشد ۳۴ درصدی به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است و هدف گذاری تهران بغداد رسیدن این سطح به ۲۰ میلیارد دلار است.

وی گفت: ایران و عراق دو کشور بزرگ منطقه هستند و بدون همراهی این دو کشور نمی‌توان مشکلات منطقه را حل کرد.
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: ایجاد صلح و ثبات در منطقه مد نظر مسئولان هر دو کشور است و همکاری نزدیک تهران و بغداد بدون شک به حل مسائل منطقه کمک می‌کند.

واعظی گفت: هیچ زمانی روابط تهران و بغداد تا این حد به هم نزدیک نبوده و روابط میان دو کشور راهبردی است.

وی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در سرکوب تروریست‌های داعش در عراق افزود: از زمان پیروزی عراق بر داعش شاهد رشد چشم گیرتر این کشور در زمینه‌های مختلف هستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور دیدار با نخبگان و عشایر عراق، رؤسای احزاب سیاسی مهم این کشور و سفر به کربلا و نجف برای زیارت حرم‌های مطهر را از جمله برنامه‌های دو روز پایانی سفر رئیس جمهور به عراق اعلام کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا