اقتصادیسیاسی

خوشبینی شاه اردن به کشیدن خط آهنی که اردن و اسرائیل را به عراق وصل می کند

فاز اول این پروژه «حیفا ـ اربد» نام دارد و قرار است با عبور از انبار و بغداد به بصره برسد.

میدل ایست نیوز: در یکی از نشست های پشت درهای بسته میان «عبدالله دوم» پادشاه اردن و مهم ترین اعضای باشگاه نخست وزیران سابق این کشور، «عبدالسلام المجالی» سیاستمدار کهنه کار اردنی از شاه اردن درباره وضعیت خزانه و اقتصاد کشور پرسید که شاه اردن در جواب توضیحاتی داد و تأکید کرد که برنامه های پیش رو مایه خوش بینی است.

به گزارش «القدس العربی»، شاه اردن تأکید کرد که نتایج مفیدی در کنفرانس لندن برای جذب سرمایه گذاری در اردن و نیز همکاری های اردن با سوریه و عراق به دست آمده است.

او همچنین از «پروژه راه آهن» در سطح منطقه ای بدون جزئیات چندانی سخن گفته است.

اما «القدس العربی» مطلع شده که موضوع «پروژه راه آهن» یک پروژه عظیم برقرار خطوط راه آهن است که اردن امید بسیار به اجرای آن دارد تا به یک گلوگاه مهم لجستیک در منطقه و ترانزیت کالا میان خاورمیانه و اروپا تبدیل شود.

این پروژه بسیار عظیم تر از آن است که صاحبان زمین ها در شمال و شرق اردن فکر می کنند، کسانی که دولت زمین هایشان را به میلیاردها دینار برای «منافع عمومی» خریده است.

این پروژه به طرحی امریکایی ـ اروپایی مربوط می شود که ارتباط جدی با طرح حل مناقشه فلسطین و اسرائیل دارد.

به گفته کارشناسان این خط آهن هم برای انتقال کالا و هم انتقال مسافران به کار گرفته شود و در فاز اول آن شهر ساحلی حیفا به اربد متصل می شود و با عبور از شمال اردن به مرزهای اردن و سوریه می رسد و قرار است بعدا وارد عراق شود و با عبور از استان انبار و بغداد به بصره برسد.

این کارشناسان قرارداد کشیدن خط لوله از اسرائیل به اردن و پروژه کانال آبی بحرین را نیز در همین راستا می دانند.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا