سیاسی

کردهای سوریه در پی تبدیل ائتلاف نظامی به اتحاد سیاسی با کشورهای غربی

کردها از نادیده گرفته شدنشان ازسوی جامعه بین الملل سرخورده اند.

میدل ایست نیوز: نزدیک شدن پایان کار داعش در استان دیرالزور سوریه، لحظه ای سرنوشت ساز برای نیروهای کردی است که در جنگ با افراط گرایان با ایالات متحده همراه شدند و آنها اکنون امیدوارند که ائتلاف نظامی شان با واشنگتن برای آنها حمایت سیاسی هم تأمین کند.

بدران جیاکرد، مشاور حاکمان منطقه خودمختار کردستان تأکید کرد که شکست داعش در باغوز آغاز مرحله تازه ای خواهد بود.

او که در منطقه قامشلی به سر می برد در مصاحبه با «رویترز» گفت که این منطقه تلاش ها و مبارزاتی را برای کسب مشروعیت سیاسی و یافتن راه حل سیاسی مسالمت آمیز در سوریه پیش خواهد گرفت.

احزاب اصلی کردهای سوریه حدود یک چهارم مساحت این کشور را در اختیار دارند و بزرگ ترین تشکل خارج از سلطه دمشق را تشکیل می دهند. بازوی نظامی این احزاب «نیروهای دموکراتیک سوریه» هستند که «یگان های حامی خلق کرد» هسته اصلی آنها را تشکیل می دهد.

این نیروها روابط مستحکمی با ایالات متحده برقرار کردند اما امریکا حاضر نیست آنها را به عنوان منطقه ای خودمختار به رسمیت شناسد. کشورهای غربی در این موضوع ملاحظه ترکیه را می کنند. ترکیه این نیروها را بخشی از حزب کارگران کردستان و درنتیجه گروهی تروریستی می داند.

سه ماه پیش که «دونالد ترامپ» اعلام کرد که نیروهای امریکایی را از سوریه بیرون خواهد کشید، نیروهای دموکراتیک سوریه مذاکرات جدی ای از طریق روسیه با دولت «بشار اسد» آغاز کردند. کردها امیدوارند به توافقی سیاسی با دولت سوریه دست یابند که به آنها خودمختاری بدهد و منطقه شان را از حمله سوریه در امان نگه دارد.

کردها که همیشه از مذاکرات سازمان ملل برای حل بحران سوریه دور نگه داشته شده اند، تأکید می کنند که در پی خودمختاری هستند و نه استقلال و از اینکه غرب به لحاظ سیاسی با آنها تعامل نمی کند سرخورده اند.

جیاکرد به رویترز گفت «تا الان موضع روشن و مثبتی حتی از جانب شرکای عملی مان که در کنارشان با داعش جنگیده ایم نمی بینیم».

او گفت که تلاش های دیپلماتیک کردها اکنون تقویت روابط با همپمیانان اروپایی و امریکا را هدف قرار داده است.

جیاکرد تأکید کرد که تماس هایی که اخیرا با دمشق آغاز شده بود بی نتیجه ماند و دولت سوریه را به خودداری از مذاکره متهم کرد.

«بشار اسد» اواخر ماه گذشته در سخنرانی ای به کردها هشدار داد که به امریکا اعتماد نکنند و افزود که دولت سوریه تنها کسی است که می تواند از آنها حمایت کند.

جیاکرد گفت که این اظهارات امید هرگونه مذاکره را نقش برآب کرد و افزود که این اظهاراتی ممکن است «ابعاد خطرناک و فاجعه باری» به سمت نزاعی که کردها خواستار آن نیستند پیدا کند.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا