اقتصادیسرخط خبرها

مشاجره لفظی شدید امریکا و چین بر سر پروژه «راه ابریشم جدید»

مشاجره لفظی امریکا و چین بر جلسه روز جمعه شورای امنیت سایه انداخت.

میدل ایست نیوز: ایالات متحده و امریکا و چین در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل بر سر پروژه چینی «راه ابریشم جدید» به مشاجره پرداختند.

به گزارش فرانس پرس، در این نشست که درباره مسائل افغانستان برگزار شده بود تنش لفظی میان پکن و واشنگتن به جایی کشید که شورای امنیت مجبور به تمدید شش ماهه مأموریت سازمان ملل در افغانستان شد، در حالی که قرار بود این مأموریت برای یک سال تمدید شود.

«راه ابریشم جدید» که نام رسمی آن «کمربند و راه» است پروژه عظیم چین با مشارکت 132 کشور است که هدف از آن ایجاد شبکه جاده ای و ریلی و دریایی در آسیا و افریقا و امریکای جنوبی و امریکا مرکزی است.

«جاناتان کوهن»، سرپرست نمایندگی امریکا در سازمان ملل متحد از پافشاری چین بر قرار دادن این طرح در متن قطع نامه شورای امنیت انتقاد کرد و گفت که اصرار چین در این باره «با وجود روابط بسیار محدودش با افغانستان است و مشکلاتی درباره فساد و بدهکاری و آسیب زدن به محیط زیست و عدم شفافیت در پروژه های چین بر کسی پوشیده نیست».

او همچنین چین را متهم کرد که در مذاکرات خود درباره افغانستان «به جای ملت افغانستان به اولویت های سیاست ملی چین اهمیت می دهد».

«وو هایتاو»، معاون سفیر چین در سازمان ملل متحد در پاسخ، این اتهامات امریکا را «خلاف واقع و سرشار از پیش داوری» دانست و تأکید کرد که پروژه راه ابریشم جدید «طرحی برای همکاری اقتصادی است که باعث توسعه و شکوفایی همه جانبه می شود و به مسائل ژئوپولتیک ارتباطی ندارد».

پیش زمینه این اختلافات انتقاداتی است که «مایک پنس»، معاون رئیس جمهوری امریکا در سال 2018 از سیاست چین برای بدهکار کردن بسیاری از کشورهای جهان مطرح کرد.

این همه در حالی است که چین و ایالات متحده مذاکرات دشواری را درباره تعیین تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی ازسوی امریکا پیش می برند.

منبع
فرانس پرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا