سیاسی

مساله جانشینی سلطان قابوس در هاله‌ای از ابهام

روزنامه "لوفیگارو" فرانسه در گزارشی به بررسی مساله جانشینی سلطنت عمان پس از وفات سلطان قابوس پرداخته است.

میدل ایست نیوز: روزنامه “لوفیگارو” فرانسه در گزارشی به پرتوافکنی درخصوص مساله جانشینی سلطنت عمان پرداخته که در سایه نبود فرزند و یا ولیعهدی برای سلطان قابوس بن سعید، تاکنون مبهم باقی مانده است. سلطان قابوس 79 ساله به مدت ربع قرن است که بر تخت پادشاهی عمان تکیه زده است.

این روزنامه فرانسوی نوشت سلطان قابوس نامه‌ای را درون صندوقی در کاخ رنگارنگ خود که شبیه معبد ژاپنی هاست قرار داده و در آن نام جانشین خود را قید کرده است و جز خود او فرد دیگری نمی داند که این شخص خوش شانس کیست که به عنوان پادشاه آینده عمان انتخاب شده است.

در راستای پیچیده تر سازی معادله جانشینی این کشور واقع در جنوب شبه جزیره عربستان، روزنامه لوفیگارو تاکید کرد که سلطان قابوس نامه دومی هم درون صندوقی در کاخ صلاصه واقع در منطقه ظفار، زادگاه مادری‌اش نهاده است که به احتمال قریب به یقین هر دو نامه دربردارنده اسم واحدی هستند.

در همین راستا، جمعیت دو میلیون و پانصد هزار نفری عمان به همراه دو میلیون کارگر خارجی مقیم این کشور کاملا از پرداختن به این مساله حساس خودداری می کنند به ویژه آنکه وضعیت جسمانی سلطان که مبتلا به بیماری سرطان روده است پس از بازگشت از دوره طولانی درمان در آلمان بهتر به نظر می رسد.

وی دو هفته پیش در کاخ “بیت البرکه” که در منطقه السیب مسقط واقع شده است از «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه بریتانیا استقبال کرد. بریتانیا قدرت استعمارگری است که بر روی سلطان قابوس نفوذ قابل ملاحظه‌ای دارد چرا که وی در مدرسه نظامی سندهرست بریتانیا آموزش دیده است.

لوفیگارو افزود: سلطان قابوس علیرغم اینکه به دوستی ایران، امریکا و حتی اسرائیل شهره است اما در قبال همسایگان خود یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی بسیار محتاط عمل می کند، این دو کشور پس از وفات سلطان قابوس برای ایجاد جای پا در عمان در تلاش هستند، یکی از پژوهشگران، استقبال سلطان از نخست وزیر و رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل را در راستای همین نگرانی قابل تفسیر می دانند، وی چه بسا برای کسب حمایت اسرائیل در صورت حمله دو کشور عربستان و امارات به عمان پس از وفاتش، اقدام به استقبال از سران تل آویو کرده است.

این روزنامه افزود: اکنون تصمیمات حیاتی سلطنت عمان در دفتر سلطان قابوس که ریاست آن را سرلشکر سلطان النعمانی، مرد شماره دو این کشور به عهده دارد، اتخاذ می شود. این شخص مسئولیت سنگین گشودن دو نامه محرمانه سلطان قابوس را در صورت عدم توافق خاندان سلطنتی برای تعیین جانشین وی، به عهده خواهد داشت به طوری که شورای سلطنتی پس از وفات سلطان، سه روز فرصت خواهد داشت تا با اتفاق نظر جانشین وی را انتخاب کنند.

روزنامه لوفیگارو تاکید کرد که در حال حاضر سه یا چهار نام برای جانشینی عمان مطرح است؛ شخص نخست «اسعد بن طارق»، پسر عموی سلطان قابوس است که به سمت معاونت نخست وزیری در امور بین الملل ارتقای مقام یافته است. نفرات بعدی برادران ناتنی سلطان یعنی «هیثم بن طارق تیمور» و «شهاب بن طارق تیمور» هستند و در نهایت گزینه چهارم نیز تیمور پسر اسعد طارق است که شخصیت جوانی به شمار می رود که همانند عربستان و امارات می تواند تا زمانی طولانی سلطنت را در عمان به دست داشته باشد.

این روزنامه فرانسوی در پایان نوشت که عمانی ها هر چند مطمئن هستند که خاندان حاکم اینقدر نادان نیستند که پس از وفات سلطان قابوس که 49 سال بر کشور سلطنت کرده است، دچار اختلاف و کشمکش شوند اما بسیاری از شهروندان عمانی ترجیح می دهند که قابوس خود پیش از وفات، از تخت سلطنت کناره‌گیری کرده و جانشین خود را معین کند تا با این اقدام، جای هیج شک و شبهه‌ای باقی نماند.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا