سیاسی

بیانیه پایانی نشست سه جانبه «السیسی ـ عبدالله دوم ـ عبدالمهدی»

سران سه کشور اردن و مصر و عراق بر تشکیل فلسطین به پایتختی قدس شرقی تأکید کردند.

میدل ایست نیوز: نشست مشترک سه جانبه میان «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، «ملک عبدالله دوم»، شاه اردن، و «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، در قاهره برگزار شد.

در بیانیه پایانی این نشست حاضران بر روابط تاریخی کشورهاشان و اهمیت بالابردن سطح هماهنگی ها و استفاده از امکانات ناشی از ارتباط جغرافیایی و منافع استراتژیک و اقتصادی و روابط تاریخی و اجتماعی و فرهنگی ملت هاشان تأکید کردند.

بر اساس این بیانیه در این نشست تازه ترین تحولات سیاسی منطقه بررسی و حاضران بر اهمیت همکاری و هماهنگی استراتژیک برای ثبات در منطقه و تلاش برای یافتن راه حل هایی برای بحران های منطقه به خصوص مسئله فلسطین و حمایت از ملت فلسطین برای دستیابی به همه حقوق مشروعشان که «شامل برپایی کشور مستقل فلسطین بر خاک فلسطین با پایتختی قدس شرقی بر اساس توافقات بین المللی» و نیز بحران های سوریه و لیبی و یمن تأکید کردند.

موضوع مبارزه با همه انواع تروریسم و حمایت مالی و تسلیحاتی و رسانه ای از آن نیز از دیگر محورهای مذاکرات سه جانبه بود و حاضران بر اهمیت تکمیل مبارزه با تروریسم در ابعاد فکری نیز تأکید کردند و پیروزی بزرگ ملت عراق برای نابودی تروریسم را شایسته تقدیر شمردند و خواستار تلاش برای تقویت نهاد دولت ملی مدرن در جهان عرب به عنوان تنها ضامن واقعی دربرابر تروریسم و فرقه گرایی شدند و تأکید کردند که باید در این راستا بر مفهوم شهروندی و دولت دموکراتیک ملی و حفظ حاکمیت ارضی و استقلال کشورها و خودداری از دخالت در امور داخلی دیگر کشورها تکیه کرد.

ایده هایی برای تقویت همکاری های اقتصادی مانند ساخت و توسعه شهرک های مشترک صنعتی و همکاری در بخش انرژی و زیرساخت و بازسازی کشور به منظور توسعه پایدار و افزایش مبادلات تجاری و تقویت سرمایه گذاری مشترک و نیز همکاری های فرهنگی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

حاضران در این نشست بر تشکیل تیم پیگیری مصوبات این نشست برای هماهنگی همکاری های اقتصادی و سیاسی و امنیتی و فرهنگی و نیز برگزاری مجدد آن در زمان های بعدی توافق کردند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، برپایی این نشست سه جانبه را «نقطه تحولی بزرگ» در آینده روابط مشترک کشورها و منافع ملت های منطقه دانست و تأکید کرد که این توافقات مایه خرسندی بسیاری خواهد بود.

او پروژه های اقتصادی و بازسازی و مسکن و برق را در رأس اولویت ها و نیازهای ملت ها دانست.

عبدالمهدی یکشنبه شب به بغداد بازگشت.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا