سیاسی

«هنیه»: مذاکرات «آتش بس طولانی مدت» با اسرائیل به مراحل پایانی رسیده است

رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرد که این مذاکرات به بهبود وضعیت انسانی در غزه کمک خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس خبر داد که تلاش های مصر برای وساطت جهت «آتش بس طولانی مدت» با اسرائیل در مراحل پایانی است و می تواند به بحران انسانی در نوار غزه پایان دهد.

او روز جمعه طی بیانیه ای رسمی تأکید کرد که تلاش ها برای آرام کردن اوضاع به مراحل پایانی خود رسیده است و افزود زیرپا نهادن تعهدات از سوی اسرائیل «عواقب وخیمی برای آن خواهد داشت».

دو عضو حماس در غزه به «سی ان ان» گفتند که درباره این مذاکرات و پیامدهای آن خوشبینی بسیاری وجود دارد و افزودند که انتخابات اسرائیل فرصت مهمی در اختیار نیروهای حماس برای مذاکره با اسرائیل در پیش نهاده است.

پیش از این منبعی آگاه خبر داده بود تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره وارد فاز تازه ای مانند تحرکات دریایی و غافلگیری شبانه و بادکنک های انفجاری شده که معادله تازه ای در مواضع اسرائیل در پی داشته است.

به گفته این منبع حماس خواستار آن شده که مساحت ماهیگیری در دریا برای ساکنان غزه از ۶ میل به ۲۰ میل افزایش پیدا کند و صیادان اهل غزه هدف تیراندازی قرار نگیرند. حماس می خواهد که با برنامه هایی صنف صیادان در غزه را تقویت کند.

او افزود که خواست دیگر حماس ایجاد گذرگاه آبی میان غزه و قبرس است که مسافران و کالاها با حمایت بین المللی سازمان امنیت مصر و سازمان ملل بتوانند در آن تردد کنند. اینگونه حماس می تواند تا حد زیادی وابستگی تجاری خود به اسرائیل را کم کند.

این منبع ادامه داد که حماس همچنین خواستار افزایش ساعت های برخورداری از برق به ۸ ساعت در روز و نیز به راه انداختن دو منطقه تجارتی و صنعتی شده تا بتواند کارگاه هایی در آن راه بیندازد و از شمار بیکاری در غزه بکاهد.

نماینده سازمان ملل نیز در سفر اخیر خود به غزه از این مناطق بازدید کرد و وعده بازگشایی آنها در آینده نزدیک را داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا