سیاسی

به گفته روحانی لایروبی شط العرب پس از ماه رمضان آغاز می شود

نخست وزیر عراق تأکید کرد که عراق در پی آن است که روابطش با ایران به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل شود.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران تأکید کرد که مذاکراتش با طرف ایرانی شامل مسائل اقتصادی و علمی و بازرگانی و محیط زیست و شبکه ریلی و نفت و همه مسائلی می شود که آینده دو کشور را به هم پیوند می زند.

او که طی سفری رسمی به تهران سفر کرده در این کنفرانس مطبوعاتی گفت ایران کشوری مسلمان و همسایه و دوست برای عراق است و عراق دارای تمدنی کم نظیر در سطح جهان است.

عبدالمهدی با اشاره به سیلاب های اخیر که در بسیاری روستاها و شهرهای ایران رخ داد ضمن تسلیت به رئیس جمهور ایران تأکید کرد که عراق نیز شاهد سیلاب هایی بود و این نشانه دیگری از اشتراکات دو کشور است که مشکلاتشان با هم و نعمت هایی که به آنها می رسد هم مشترک است.

او افزود که ایران در جنگ با تروریسم به عراق کمک های بسیاری کرد و امروز عراق با پیروزی بر تروریسم کشوری باثبات تر است و از بسیاری از مقامات کشورهای جهان میزبانی کرده و این نشان دهنده تحولی مهم در عراق است.

نخست وزیر عراق تأکید کرد که عراق می خواهد روابط پیشرفته ای با ایران داشته باشد و این روابط الگوی همه کشورهای منطقه شود و افزود که عراق به این روابط بسنده نمی کند و می خواهد آن را بیشتر و بیشتر گسترش دهد تا شامل اردن و مصر و دیگر کشورها شود و همه منطقه از نعمت ثبات و صلح برخوردار شود.

او همچنین تأکید کرد که باید دو کشور برای توقف تهدیدهای مرزی تلاش کنند به خصوص که قانون اساسی عراق استفاده از خاک کشور برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه را ممنوع کرده است.

پیش از اظهارات عبدالمهدی، حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز ضمن خوش آمد گویی به مناسبت حضور در ایران، گفت: اینجا بار دیگر می خواهم از دولت و ملت عراق به خاطر پذیرایی گرمشان در سفر من به این کشور تشکر کنم و امیدوارم ما بتوانیم امروز و فردا میزبان خوبی برای هیئت عالی‌رتبه عراقی باشیم.

وی ادامه داد: روابط دو ملت ایران و عراق روابط عمیق تاریخی در طول قرنها است. یکی از مباحث مهم امروز اجرایی شدن همه توافقاتی بود که بین دو کشور در سفر من به بغداد انجام شده بود. اولین توافق ما تا امروز رایگان شدن ویزا بین ایران و عراق است که از این نعمت امیدواریم هم مردم ایران هم مردم عراق استفاده کنند و روابط دو ملت تسهیل و بهتر شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز هم توافق بسیار مهمی که با هم انجام دادیم برای لایروبی اروندرود مورد تاکید دو طرف بود و امیدواریم تا پایان ماه رمضان همه برنامه‌های فنی تدوین شود و ما بعد از ماه رمضان و شاهد شروع عملیات و لایروبی در اروند‌رود باشیم. همچنین طرح مهم اتصال راه آهن ایران و عراق که امیدواریم در آینده مسیرهای مختلف به این راه آهن وصل شود و فعلا مسیر شلمچه به بصره مورد تاکید دو طرف است و امیدواریم عملیات فنی و تفاهمات فنی آن انجام گیرد و بعد از ماه مبارک رمضان شاهد شروع عملیات این راه آهن باشیم.

روحانی خاطرنشان کر:د برنامه صادرات برق و گاز ما به عراق و در آینده ان‌شالله نفت ادامه پیدا می‌کند و ما در این زمینه آماده هستیم که بین دو کشور اتصالات بسیار خوبی نه تنها برای دو کشور که در آینده برای سایر کشورهای منطقه تسهیل شود.

رئیس جمهور ایران در مورد جزئیات مذاکرات در زمینه روابط مالی، پولی و بانکی بین دو کشور گفت: در ماه های گذشته قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و امیدواریم در سفر آینده رئیس بانک مرکزی ما به بغداد شاهد تکمیل این قدم‌ها برای ارتباطات مالی و بانکی بین دو کشور باشیم. روابط تجاری بین دو کشور روابط بسیار خوبی است و ما برنامه‌مان در آینده برای حجم تجارت ۲۰ میلیاردی بین دو کشور است که امیدوارم در ماه‌‌ها و سال‌های آینده هرچه زودتر بتوانیم به این نقطه برسیم .

وی تصریح کرد: بین دو کشور توافق شد که شهرک های صنعتی مشترک در مرز دو کشور داشته باشیم و امروز توافق کردیم که در قدم اول یک شهرک صنعتی در منطقه جنوب و یک شهرک صنعتی در منطقه غرب و منطقه اقلیم به عنوان اولویت کار قرار دهیم. موضوع استاندارد برای کالاهای دو طرف و همچنین برای دارو و تجهیزات پزشکی مورد تاکید ما بود و امیدوارم که شرکت هایی که در این زمینه مسئول استاندارد هستند مورد توافق سریع بین دو کشور قرار گیرند.

روحانی اضافه کرد: روابط علمی و تحقیقاتی بین دو کشور از دیرباز وجود داشته است؛ یک ارتباط بسیار صمیمانه و نزدیک از گذشته به حوزه نجف و قم بوده و امروز نه تنها ارتباط حوزه‌های علمیه بلکه امیدواریم ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ما روز به روز بیشتر از گذشته باشد و برای روابط نزدیکتر علمی بین دو کشور آمادگی داریم .

رئیس جمهور ایران اظهار داشت:  امیدوارم روابط دو کشور در مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و قاچاق قوی‌تر شود و امروز بین دو وزارت کشور عراق و ایران مذاکراتی برای مبارزه قوی‌تر با تروریست که گاهی وقت ها شاهد مشکلاتی در مرز اقلیم و شمال غرب مان هستیم خواهیم داشت که حتما با همکاری همدیگر جلوی معضلات را خواهیم گرفت.

روحانی تاکید کرد: موضوع منطقه یکی از مسائلی بود که مورد بحث دو طرف قرار گرفت. در بسیاری از مسائل منطقه نظرات ما مشترک است و نظرات واحدی داریم. ما در زمینه‌ی اینکه قدس به عنوان پایتخت دائمی فلسطین خواهد بود و جولان بخش جدایی ناپذیر از سرزمین سوریه خواهد بود و باید هر چه سریعتر جنگ در یمن خاتمه پیدا کند و راه حل آن راه حل سیاسی است و ثبات و امنیت در کل منطقه مورد اتفاق نظر دو طرف بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا