دیدگاهسیاسی

سفر «السیسی» به امریکا: زمان بندی و احتمالات

سفر «السیسی» با رأی گیری پارلمان مصر برای تعدیل قانون اساسی و نزدیک شدن زمان اعلام «معامله قرن» همزمان شده است.

میدل ایست نیوز: «فکتور شلهوب»، روزنامه نگار لبنانی ساکن واشنگتن در مقاله ای تحلیلی ارزیابی خود را از سفر آتی رئیس جمهور مصر به ایالات متحده امریکا ابراز کرده است.

در این مقاله آمده که سفر «عبدالفتاح السیسی» به مصر در روز سه شنبه هفته جاری در آستانه دو حادثه مهم در مصر و منطقه رخ می دهد: رأی گیری در مصر برای تعدیل قانون اساسی؛ نزدیک شدن موعد اعلام جزئیات طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» که گفته می شود در نیمه اول ماه مه اعلام خواهد شد.

این زمان بندی یعنی که طرفین از این سفر طرفی برمی بندند. مهمان اعتباری کسب می کند تا بتواند در داخل کار تعدیل قانون اساسی را پیش ببرد و ریاست جمهوری خود را تا سال 2034 تضمین کند. به خصوص اگر چنانکه پیش بینی می شود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا نیز موضوع حقوق بشر در مصر را به میان نکشد.

میزبان نیز فرصت می یابد که حمایت حکومت مصر از طرح مزبور را جلب یا دست کم کمک او را جهت بازاریابی برای آن در منطقه کسب کند و در عوض بهره های اقتصادی آن را به مصر نشان دهد.

السیسی بار دوم است که به امریکا می رود. اما در امریکا وی چندان ارج و اعتباری ندارد و در سیاهه دیکتاتورها جای می گیرد و تنها جایی که او را تأیید و حمایت می کند کاخ سفید است.

ترامپ البته کاری به این کارها ندارد و به تنها چیزی که می اندیشد نشان دادن تغییر سیاست امریکا به نسبت دوره «باراک اوباما»ست که از منتقدان جدی عملکرد عبدالفتاح السیسی در پرونده حقوق بشر بود.

السیسی در آوریل 2017 نیز به دعوت ترامپ به کاخ سفید رفت و در آن مذاکرات «اشاره ای هم به موضوع حقوق بشر شد». آن زمان این سخن بر سر زبان ها بود که ترامپ می خواهد «اخوان المسلمین» را گروه تروریستی اعلام کند هرچند بعدتر در پی هشدارهای چند نهاد امریکایی از این موضوع صرف نظر کرد.

کاخ سفید اعلام کرده که هدف از این دیدار «تقویت مشارکت راهبری امریکا و مصر و ساخت آن بر اساس همکاری های مستحکم در عرصه های نظامی و اقتصادی و مبارزه با تروریسم و نیز مسائل منطقه ای است». این یعنی موضوع مناقشه فلسطین و اسرائیل نیز در مذاکرات گنجانده شده است چون بیشترین تأثیر را بر مصر خواهد داشت.

امریکا از مدت ها پیش تلاش ها و تبلیغات فراوانی را برای «معامله قرن» آغاز کرده است. اما کاردانان در خود امریکا هم تأکید می کنند که عملی شدن چنین طرحی ناممکن خواهد بود. نه منطقه پذیرای چنین طرحی است نه امریکای امروز اعتبار لازم برای تحمیل آن را دارد. افزون بر این، اولویت امریکا در مرحله کنونی تحریم و محاصره اقتصادی ایران است و این خود مایه خطرات جدی در منطقه شده است. این همه بدان معناست که سفر السیسی به امریکا چیزی بیش از نسخه بدل سفر پیشین وی در سال 2017 نخواهد بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا