سیاسی

وزیر امور خارجه عمان: باید کاری کنیم که اسرائیل احساس امنیت کند

«یوسف بن علوی» تأکید کرد که اسرائیل با همه قدرت خود نگران آینده موجودیت خود در منطقه است.

میدل ایست نیوز: «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان گفت که کشورهای عربی باید پیغام های «اطمینان بخش» به اسرائیل بدهند تا اسرائیل در میان اعراب احساس امنیت کند و اینگونه جنگ هایی که چند دهه طول کشیده پایان یابد.

به گزارش «سی ان ان» بن علوی در نشست اقتصادی بحرالمیت که در اردن برگزار شد تأکید کرد که وقتی موضوع مناقشه فلسطین و اسرائیل مطرح می شود همه می دانیم که اسرائیل بعد از جنگ جهانی دوم و در نتیجه توافقاتی با طرف های پیروز در آن جنگ پایه گذاری شد و این باعث نزاع هایی میان اسرائیل و کشورهای عربی شد و به جنگ های بزرگی انجامید تا به داعش و القاعده رسید.

او گفت که باید راه های تازه ای برای تأمین ثبات خاورمیانه و پیشرفت منطقه پیدا کنیم و شاید متوجه نباشیم که چرا اسرائیل کرانه باختری و بلندی های جولان و غزه و سینا را اشغال کرد و بعد سینا و غزه را آزاد کرد اما جولان و کرانه باختری را همچنان اشغال شده نگه داشت.

بن علوی ادامه داد که شخصا و به عنوان نماینده یک کشور که از آغاز در جریان همه این نزاع ها بوده بی آنکه بخواهد از کسی دفاع کند معتقد است که  اسرائیلی ها می توانستند هرچه می خواهند از جامعه بین الملل بگیرند، چه حمایت سیاسی چه اقتصادی چه نظامی و این یعنی آنها همه منابع قدرت را در اختیار دارند.

او تأکید کرد که این موضوع بسیار مهمی است و همه باید آن را در نظر بگیریم که اسرائیل با وجود قدرت بالا و با همه حمایت های موجود بابت آینده خود اطمینان خاطر ندارد و احساس امنیت نمی کند چون کشوری غیر عربی است که در میان اعراب پا گرفته و 400 میلیون عرب آن را احاطه کرده اند و مطمئن نیست که بتواند در منطقه بماند.

وزیر امور خارجه عمان گفت که اعراب باید به این موضوع دقت کنند و به این نگرانی ها پایان دهند و باید همه کشورهای عربی فکری جدی برای عملی شدن آن کنند.

او پیش از این نیز در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» تأکید کرد که بسیاری کشورهای عربی همچنان در تاریخ مانده اند و باید عقده های تاریخی را کنار گذاشت و این کاری است که عمان دربرقراری روابط با اسرائیل کرده است.

منبع
سی ان ان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا