سیاسی

«نتانیاهو» ضمن تکذیب اظهاراتش درباره کرانه باختری اصول خود را برای پذیرش «معامله قرن» تشریح کرد

نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد که اجازه خروج هیچ شهرک نشینی را نخواهد داد.

میدل ایست نیوز: «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که طرح خود درباره انضمام شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری را به اطلاع «دونالد ترامپ» و دیگر مقامات کاخ سفید رسانده است.

او امروز (دوشنبه) در مصاحبه با شبکه 12 اسرائیل تأکید کرد که صحبت وی درباره «همه شهرک هاست، همه نقاط شهرک نشین، چرا باید مذاکره در این باره با رئیس جمهور مهربانی مثل ترامپ بیش از دو سال طول بکشد؟ وقت برد اما به آنها گفتم که راه دیگری نیست».

نتانیاهو در توضیح این طرح گفت که از مرحله گرفتن این مناطق به مرحله ساخت و سازهای گسترده رسیدیم و الآن وارد مرحله اجرای قانون شهرک ها هستیم «و من ترجیح می دهم به صورت تدریجی و با موافقت امریکا کار را پیش ببریم».

او کمتر از 24 ساعت پیش از انتخابات سرتاسر اسرائیل تأکید کرد که «به صلحی واقعی و مسئولانه با فلسطینیان خواهیم رسید، اما صلحی از موضع قدرت نه با کوتاه آمدن و سر تکان دادن».

نتانیاهو روز گذشته نیز تأکید کرد که هیچ شهرک نشینی از کرانه باختری خارج نخواهد شد.

نخست وزیر اسرائیل گفت که بیش از هر چیز تأکید می کند منظورش از سخنان دیروز انضمام کرانه باختری به اسرائیل نبوده بلکه برنامه اش اجرای حاکمیت یا انضمام گروه های یهودی ساکن کرانه باختری بوده است و برای این کار حمایت امریکا را لازم دارد.

او درباره اینکه آیا موضوع انضمام کرانه باختری به اسرائیل را هم با ترامپ مطرح کرده گفت: «این را با اطرافیان ترامپ مطرح کرده ام، این حرفی فقط برای شب انتخابات نیست» و افزود که تعدادی از سران کشورهای عربی هم که وی با آنها دیدار کرد پافشاری اسرائیل بر این زمین ها را درک می کنند.

نتانیاهو در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد با طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل موسوم به معامله قرن مخالفتی داشته باشد گفت: «معلوم است، امیدوارم این طور نشود، من این طرح را جدی می گیرم، به نظرم هیچ وقت دوستی به خوبی ترامپ نداشته ایم، برای همین به معامله قرن به چشم پیشنهاد یک دوست نگاه می کنم».

او افزود: «البته من اصول خودم را دارم: هیچ اسرائیلی ای را از خانه اش بیرون نخواهم انداخت و از غرب اردن دست نخواهم کشید و نمی گذاریم کشوری بیخ گوش تل آویو و قدس شکل بگیرد. قدس یکپارچه را حفظ خواهیم کرد. این سه اصل من است و خیلی صریح به آنها گفتم و آنها هم شنیدند و امیدوارم به آن فکر کنند. امیدوارم لازم نباشد بگویم نه، چون آنها دوست من اند حتما به همه حرف هایم توجه می کنند».

نتانیاهو درباره سیاستش در قبال غزه در صورت پیروزی در انتخابات گفت که رقبایش حرفی متفاوت با او نزده اند، و افزود: «نباید بگذاریم وضعیت کرانه باختری در غزه تکرار شود و یک دولت آنجا پا بگیرد، من نمی توانم اسلام افراطی را از خاورمیانه پاک کنم، نمی توانم مرکز آن را از تهران جابه جا کنم، اما می توانم با ایران در سوریه بجنگم، نمی توانم افراطی ها را از غزه بیرون بیندازم اما می توانم با آنها بجنگم».

او تأکید کرد که می توانسته غزه را بگیرد «اما اگر این کار را می کردیم خون های زیادی از ما ریخته می شد و هزینه اش بالا بود، اما معنایش آن نیست که دیگر احتمالش برایم مطرح نباشد، وقتی با رهبران جهان عرب حرف می زنم، خیلی هاشان را می بینم، از آنها می پرسم حاضرید غزه را تحویل بگیرید و جوابشان نه است، تنها گزینه ای که می ماند آن است که ما خودمان غزه را بگیریم، اگر لازم باشد این کار را می کنم».

نخست وزیر اسرائیل ادامه داد: «اما در چهار سال و نیم گذشته هیچ اسرائیلی در حمله ای از سوی غزه کشته نشده اما 300 تروریست فلسطینی که می خواستند از مرز بگذرند و سربازانمان را هدف قرار دهند کشته شدند، من می خواهم با مسئولیت رفتار کنم هرچند برایم هزینه سیاسی داشته باشد، اما این کار را از حساب جان ملت اسرائیل نخواهم کرد».

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا